Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Bevare oss för användarreklam

Publicerad: 16 November 2007, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Aldrig har så många, tröttnat så snabbt, på så mycket.

Precis som det här debattinlägget … gäsp … du vet redan att det … gäsp … kommer att innehålla en massa förutsägbart och dessutom … gäsp … old school, gammaldags åsikter av en gammal (47 år) man.

Så låt mig därför komma till poängen med en gång. Nu går det så fort i den digitala världen att man tröttnar allt snabbare. Och det är bra.

Facebook-hypen är över. Sociala medier är redan passé. Bloggkungen Alex Schulman har abdikerat. Lika bra att tröttna på användargenererad reklam också innan den kommer igång på allvar.

Skälet till att det här händer är enkelt. Återigen har vi förväxlat en rasande teknisk utveckling med hur vi utvecklas som människor. Precis som under it-boomen för fem år sedan.

Vi färdas både snabbt och långsamt. Den tekniska utvecklingen går snabbt. Den mänskliga utvecklingen går långsamt. Våra behov och intressen är i stort sett desamma nu som förr. Fortfarande gäller törst, hunger och kåthet.

Så nu händer det som ska hända. Vi tröttnar på hypen. Och den digitala världen blir fullständigt normal. Äntligen. Då kan vi nämligen börja ägna oss åt det som försakas i alla lägen när människor är upptagna av en hype: kvalitet.

Jag har förmånen att jobba på Berghs. Där märks allt det här tydligt. Många av mina gamla kollegor i reklambranschen är fortfarande rädda för att möta studenter som kommer ut från skolan och är fullfjädrade i den digitala världen. Kollegorna har fel. Studenterna är fullfjädrade redan när de kommer till skolan och för dem är den digitala världen inget man måste lära sig eller anpassa sig till. Den är fullständigt självklar. En hygienfaktor.

Så åter till det där med kvalitet i reklam och annan kommunikation såväl digital som analog. Kreativitet är fortfarande det bästa sättet att åstadkomma reklam som engagerar, roar och förför människor. Och även i framtiden kommer den bra reklamen att göras bäst av dem som är kompetenta.Och även i framtiden kommer de framgångsrika varumärkena att skapas av dem som förstår hur man gör dem tydliga samtidigt som man har respekt för mottagarna.

Visst är det underbart med engagerade konsumenter som brinner för varumärken. Men låt dem slippa att både göra och ta del av användargenererad reklam.

Den har jag redan tröttnat på.

Pär Hasselgren är ämnesansvarig för utbildningen i marknadskommunikation på Berghs School of Communication.

Pär Hasselgren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.