Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Bättre kan ni, Dagens Media"

Publicerad: 5 Mars 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

MEC:s vd Daniel Collin svarar på Dagens Medias stora kartläggning om jämställdheten i byråbranschen.


"Vissa är mer jämlika än andra", grymtar Snöboll till Napoleon, de ledande grisarna i den Orwellska Djurfarmen när de frossar i sig maten, som de skulle ha delat med de övriga djuren.

Är det fortfarande så? Är män mer jämlika än kvinnor? Är bilden riktig, som Dagens Media tecknar i nummer 3, och som ger Stora Kängan till byråbranschens ojämlika sammansättning?

Vad är då jämlikhet egentligen, går frågan att behandla ur ett rationellt perspektiv?

Det skulle i så fall vara enligt definitionen lika lön för lika arbete.

En grundläggande princip som är lika naturlig för byråbranschen som vilken utvecklingsdarwinistisk fråga som helst. Det måste vara lika självklart att ge lika lön för lika arbete, som att vi utvecklar oss i takt med tiden, för att bättre och bättre kunna hjälpa våra kunder att maximera sina marknadsinvesteringar.

Jag har hittills inte träffat en marknadschef som uttryckt vare sig oro eller vilja till förändring i hur hans eller hennes team är sammansatt ur ett könsperspektiv. Däremot behöver vi ibland göra skiften eller kompletteringar kopplat till kemi eller en specifik erfarenhet, för specifika utmaningar.

Självklart är jag för jämlikhet såväl privat som i arbetslivet. Och i vissa andra branscher grymtar säkert fortfarande grisarna, men känns det inte lite 1900 att tjoa om könsfördelning i byråbranschen, om procentandelen kvinnor i ledande befattningar? På MEC är just nu 5 av 12 chefer kvinnor. För två år sedan var 5 av 12 chefer män.

Hur det ser ut om två år får vi se. Könsbalansen är en ickefråga hos oss. Rätt balanserad kompetens och lika lön för lika arbete är oändligt mycket viktigare. Hur vi ständigt ska kunna bli bättre på att maximera kundernas marknadsinvesteringar. Det som ju bygger verkligt värde, såväl företagsmässigt, som ur ett samhälleligt perspektiv.

Jag är också lite nyfiken på om Dagens Media har en tanke om vid vilken fördelning vi skulle vara nöjda, vid 50/50? 60/40, 55/45, eller räcker det rent av med 70/30?

Nej, Dagens Media - bättre än såhär kan ni! Det skulle vara intressant att höra hur mediebranschen själv resonerar. Hur är det med jämlikheten om vi tittar på tv-kanaler, dagspressen, radio, tidskrifter, nätet? Hur är det med lika lön för lika arbete i "er bransch"?

DANIEL COLLIN

vd på MEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.