Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

B-Reels Cecilia Bernard: ”Tack för påminnelsen NOA”

Publicerad: 10 December 2015, 09:37
Uppdaterad: 10 December 2015, 14:58

Det finns ett uppdämt behov av en ny typ av byrå, skriver B-Reels vd Cecilia Bernard.


Jag har under de senaste veckorna följt publiciteten kring Round & Round, Åkestam & Holsts nya systerbyrå i NOA-nätverket, med stort intresse. Jag är glad för de inblandade och den respons initiativet fått. De har fått ett stort och välförtjänt genomslag. Men framför allt visar etableringen att det finns ett uppdämt behov av en ny slags byrå. Den gamla ordningen med en hierarkisk uppdelning mellan discipliner har förlorat i relevans, och jag tror att vi kommer att se fler nätverk skapa nya byråmodeller, eller styra om sin verksamhet till att bättre integrera strategi, innovation, storytelling och produktion.

Digitaliseringen och kanalernas sammanbrott har raderat ut skillnaden mellan reklam och kundmöte. Resultatet har blivit att gränsdragningen mellan strategisk, taktisk och relationsskapande kommunikation håller på att suddas ut. Och den kategori som förlorar mest mark i den fusionen är densamma som länge stod för reklambranschens volymintäkter, den taktiska och utbudsbaserade reklamen av klassiskt snitt. Alla utanför reklambranschen tackar för det.

Det här är inte en vision eller en teori att debattera. Det är en verklighet. På B-Reel arbetar vi integrerat med flera av världens mest innovativa varumärken och vi ser dag för dag hur kanal- och disciplinbarriärerna förlorar betydelse. Äntligen tänker fler än vi inte längre utifrån en köptratt från kännedom till köp som vi ska knuffa folk genom, istället tänker vi på varumärkesupplevelsen före och efter köp och hur vi kan göra livet enklare, bättre och mer intressant för kunderna. Där storytelling och innovation är det som lockar nya konsumenter till varumärken som gör skillnad.

För var och en som vill hålla sig relevant i den här miljön gäller det att utvecklas, och att göra det snabbt. Vi ser det hos DDB, vi ser det hos Honesty, vi ser det hos Forsman & Bodenfors och nu ser vi det hos Round & Round.

Nästa utvecklingssteg för den svenska reklambranschen måste bli att vara en ännu bättre partner när svenska entreprenörsdrivna företag tar steget ut i världen. Spotify, Mojang, Skype, Dice och speltillverkaren King följer föregångare som IKEA och H&M. Så sent som förra veckan utnämnde amerikanska Politico Sverige till Silicon Valleys främsta utmanare i att få fram intressanta startups med global potential.

Ju snabbare vi i den svenska byråbranschen reformerar oss, desto snabbare kan vi vara en del av den framgångsresan. Jag tror mig ha en viss trovärdighet i den här frågan, eftersom B-Reel hör till de få svenska byråer som faktiskt har förmått att bygga och behålla en internationell närvaro. Sedan starten 1999 har vi expanderat med kontor i bland annat Los Angeles, New York och Berlin. Bland våra kunder finns Spotify, Google, H&M, Samsung och Facebook. Alla är varumärken med en påtaglig grad av innovation i sitt varumärkesbyggande, som tror att om man gör något nytt och bättre, och berättar om det på ett sätt som är intressant, så skapar man tillväxt och lönsamhet.

Jag tror att vi i Sverige har en företags- och byråkultur som ger oss unika förutsättningar att lyckas på den internationella kommunikationsmarknaden. Och ju fler vi blir, desto bättre för oss alla.

 

Cecilia Bernard

Vd B-Reel Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.