Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Auktorisera lobbying"

Publicerad: 14 April 2014, 13:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

DEBATT. Ett frivilligt konsultregister i utbyte mot ackreditering till riksdagen är ingen dålig idé. Det skriver Johan Bobert, vd på pr-konsultföretaget Deliberately.


Sedan pr-konsultbranschen började växa till sig för 25 år sedan har det pågått en debatt om registrering av konsulter som arbetar med lobbying. Talrika riksdags­motioner har skrivits, offentliga utredningar har granskat frågan och upprepade utspel från publicitetshungriga aktörer har underblåst debatten. Men det blir ingen registrering, helt enkelt för att en sådan vore ogörligt komplicerad.

Debatten handlar oftast om vem som lobbar, snarare än kring vad det lobbas. En konsult anses intressant att registrera, men en anställd på ett företag eller en intresse­organisation som arbetar med samma sak faller utanför debatten.

Alla medborgare har rätt att påverka politiken och även ta kontakt med beslutsfattare. Även organiserade intressen har självklart den rätten, och även om man inte tror det, omfattas även den professionella konsultlobbyisten av medborgarrätten. Till saken hör också att knappast någon av alla dem som i debatten kallas lobbyister själva kallar sig detsamma. Så hur ska man hitta lobbyisterna som ska registreras, och hur skiljer man ut de handlingar och frågor som motiverar att viss påverkan ska registreras, annan inte?

Det är inte helt enkelt, har de konstaterat som dykt djupare i frågan. Men en lösning skulle kunna vara att institutionalisera lobbyingen genom att helt enkelt auktorisera den och inkorporera den i den offentliga maktutövningen. Pr-konsultbranschen företräder sällan uppdragsgivare, snarare bistår dem. Det är alltså inte mer motiverat att registrera pr-konsulter än vilken rådgivare som helst, eller för den delen vilken medborgare som helst. Men pr-konsulter skulle i högre grad kunna företräda sina uppdrags­givare, ungefär på samma sätt som sker i Washington och Bryssel, och i det sammanhanget skulle ett register göra nytta för alla parter.

Det enklaste och mest befogade vore att konsulter frivilligt registrerar sig, sina lobbyingkunder och möjligen arvodesnivåer i utbyte mot tillträde till riksdagen. De får en ackreditering av samma slag som riksdagsjournalister i dag har, med passerkort och arbetsplats. De ackrediterade konsulterna företräder öppet sina uppdragsgivare, de tar kontakt med riksdagsmän och andra som det passar och de är också enkelt kontaktbara för alla som vill ha en dialog om och med deras uppdragsgivare.

I dag kan pr-konsulter, precis som alla andra, bara komma in i riksdagen som besökare till någon som arbetar i riksdagen. De har då ett uttalat ärende och någon som är värd. Undantaget är de pr-konsulter som någon gång suttit i riksdagen eftersom före detta riksdagsledamöter behåller sina passerkort så länge de vill. Dessa lobbyister kör i en egen gräddfil förbi vakten i entrén och tar obehindrat kontakt med vem det passar å sina kunders räkning. Det är uppenbart inkonsekvent att riksdagsledamöter i motion efter motion kräver registrering av något de via vaktens besöksregister redan har kontroll över, samtidigt som de helt förbigår sina gamla kollegor som blivit lobbyister och rör sig fritt utan att någon behöver ha en aning om vad de gör i lokalerna.

Ett frivilligt konsultregister i utbyte mot ackreditering är ingen dålig idé. Att registret på sikt leder till en institutionalisering av visst professionellt lobbyingarbete och att detta inkorporeras i det svenska folkstyret behöver heller inte vara fel. Inget av detta hindrar att vem som helst med medborgarens rätt tar kontakt med vilken beslutsfattare som helst. Det skapar bara en institutionell ram kring en del av det professionella lobbyingarbetet.

Johan Bobert, vd på pr-konsultföretaget Deliberately, även författare till den första versionen av Precis normer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.