Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Att kommunicera på sommaren

Publicerad: 18 Augusti 2008, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

KRÖNIKA. Åter tillbaka i ekorrhjulet har en tanke slagit mig - hur olika vi kommunicerar under sommarens härliga semestertid jämfört med resten av året.


Jag tar mina joggingrundor som exempel. Här hemma i förorten kollar alla (inklusive undertecknad) stelt rakt fram då man möter någon okänd i spåret. Inget ord yppas. I slingan på badorten i NV Skåne hejar i princip alla glatt på varandra, oavsett om man det rör sig om en infödd Skåning eller påhälsande nollåtta. Ofta kommer också någon uppmuntrande kommentar alternativt halvkul skämt, något som verkar fullständigt otänkbart en höstmorgon uppe i Stockholmstrakten. Samtidigt känns det som om öppenheten och ett smil är mer behövd resten av året, än just under sommaren. Nästa gång jag möter en sur förortsgubbe på promenad med sin gigantiska, skräckinjagande schäfer ska jag bryta trenden och heja glatt (blir antagligen överfallen på kuppen…).

Även konsumtionen av media, samt annonsörers kommunikation är lite märklig under sommaren. På stranden, i hängmattan eller i tältsängen ligger folk och lusläser magasin, kvällstidningar eller den lokala blaskan. Ingen nyhet är för liten och nyhetstorka och ledighet verkar mot förväntan göra folks uppmärksamhet extra stor. (Detta bygger jag givetvis på helt egna vetenskapliga observationer med typ tre mätpunkter - allt i enlighet med att vi på mediebyråerna älskar statistik och underbyggd fakta). Dessutom kollar vi gärna på en massa sköna TV-repriser av diverse engelska deckare, 80-talsfilmer och matprogram.Samtidigt är annonseringen i samtliga medier betydlig mindre omfattande under sommaren - en gammal välkänd sanning. Annonsörernas säljkår har semester, liksom reklam- och mediebyråerna. Annonsavdelningarna tar det också lugnare. Helt OK, men med lite smart planering i god tid kan man lägga en annons-bombmatta i juli-augusti och skörda frukterna innan skolorna börjar och innan konkurrenterna hinner reagera.Många har tänkt tanken - få har övergått i handling. Nästa sommar då…

Till sist två grejer som retat upp mig under sommaren: dels allt snack om lågkonjunktur, nu gasar vi på hela hösten och hela 2009! Dels - apropå Skåne; PC Jersild som tidigare varit en av mina favoriter har i DN under sommaren tyckt att man bör förbjuda skånska i TV/radio. Anledningen är att han inte uppfattar vad som sägs. Min kommentar; korrrrkat (uttalat med tungrots-R). Länge leve ALLA härliga dialekter!

Pär Vedin är projektledare på MindShare.

Pär Vedin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.