Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Artificiell intelligens räddar annonsaffären på nätet"

Publicerad: 19 December 2016, 10:23
Uppdaterad: 19 December 2016, 10:26

DEBATT. Det är direkt felaktigt att dödförklara displayannonsen, skriver Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel, och menar att den just nu står på randen av stora möjligheter på grund av den artificiella intelligensen.


Ämnen i artikeln:

Rocket FuelDigitala Medie-podden

Bannern är död – länge leve den nya bannern! I "Digitala Medie-podden" här på Dagens Media kunde vi höra att "displaymarknaden är död inom tre år". Det kunde inte vara mer fel. Man glömmer nämligen den snabba utvecklingen inom artificiell intelligens som tar displayannonsen till en helt ny nivå.

Artificiell intelligens är knuten till programmatisk annonsering. Det senare är enkelt uttryckt ett sätt för annonssäljare och -köpare att se till att digitala annonser ses av rätt personer vid rätt tillfälle. Detta sköts automatiskt av smarta system som hanterar stora mängder data knutna till konsumentens köpvanor, demografiska information, intressen, geografiska plats och en mängd andra faktorer. Den programmatiska displayannonsen kan även anpassas till alla tillgängliga enheter som desktop, mobilt och surfplattor.

Med artificiell intelligens tar man programmatisk annonsering till nästa nivå och adderar intelligens till en redan effektiv plattform. 

Det är i den programmatiska miljön som artificiell intelligens kommer in och höjer nivån. Artificiell intelligens är en form av maskininlärning som både hanterar enorma mängder data och kan förutsäga (prediktiv analys) var, när och hur konsumenten ska nås av annonsen och vid vilket tillfället. Utan artificiell intelligens fungerar digital annonsering inte lika effektivt och därför kommer den i allt högre grad vara en del av annonsaffären på nätet.

Problemet med "traditionella" displayannonser (banners och liknande) är att de kan vara irrelevanta och störa besökaren på webbplatsen, när de blint skjuter ut sina budskap. Den artificiella intelligensens potential ligger just i att den kan undvika detta på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Konsumenterna får möjlighet att ta del av annonser som talar till deras intressen och behov. Den artificiella intelligensen gör även annonskampanjen bättre och mer effektiv under tiden som den pågår. Den tittar på användarbeteende, hittar mönster och anpassar sig därefter. Genom att leverera rätt relevans undviker annonsörer irriterade konsumenter, och detta kan även i längden leda till en minskning av mängden installerade reklamblockerare.

Den största delen av investeringarna inom programmatisk annonsering går till bannern. Video förväntas dock öka och köra om bannern år 2020, men den kommer fortfarande stå för 34 procent av det programmatiska, förutspår Magna. 

Flertalet annonsörer använder sig redan idag av denna teknologi. Den artificiella intelligensen analyserar sannolikheten för antalet konverteringar innan annonsören köper en annonsvisning, enligt de parametrar som annonsören angivit. Systemet räknar därefter ut det bästa tillfället att visa annonsen samt avgör värdet av annonsen – något som sparar både tid, pengar och i slutändan leder till högre ROI (return on investment). Allt detta på bara några sekunder, i realtid under hela dygnet. 

Detta är unikt för artificiell intelligens och programmatisk annonsering. En metod som öppnar dörrarna till nya annonsformat. Men det kräver att man omfamnar teknologin och anammar ett nytt förhållningssätt till hur man arbetar med sin marknadsföring.

En stor majoritet av annonsörer, hela 83 procent, uppger att programmatisk annonsering faktiskt har ökat värdet med displayannonsering. Tilltron till teknologin är stark; 80 procent av annonsörerna anser att den är avgörande för att lyckas med sin annonsaffär. Detta ska ses i ljuset av att 95 procent av annonsörerna vet att man nu har ett perfekt tillfälle för att använda mer data på ett bättre sätt. Men trots viljan och tilltron är det få som faktiskt gör det. Man vill nå ut med sitt budskap till konsumenterna, och det finns ett perfekt verktyg för detta – den programmatiska displayannonsen som drivs av artificiell intelligens. 

Det är därför direkt felaktigt att dödförklara displayannonsen. Faktum är att den just nu står på randen av stora möjligheter på grund av den artificiella intelligensen. Det är med den som displayannonsen lyfts till en ny nivå.

Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.