Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Är det rätt väg, Adiento?"

Publicerad: 16 Mars 2012, 11:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Adientos nya mobilannons, där filmen startar automatiskt, får kritik. Annonsörer som bryr sig om sina kunder kommer inte använda formatet, skriver Rekommendationsbyråns Jonas Åkerlind i ett öppet brev till Adiento.


Detta är ett direkt svar på Adientos nya lösning för mobilreklam som startar automatiskt. Eller snarare en fråga:

Tycker ni att det är rätt väg?

Alla företag kämpar för att nå nya potentiella kunder. De lägger ner stora pengar för att öka sin kännedom, ta marknadsandelar eller befästa en ledande position.

Men än mer affärskritiskt, oavsett om du har ett stort eller litet företag, känt eller okänt varumärke, är ditt behov att bygga och vårda kundrelationer.

Relationsmarknadsföring kostar mindre än masskommunikation, och den betalar sig snabbare i ökad försäljning som direkt kan mätas mot reklaminsatsen. Mobilen är det mest privata redskap en människa har för att knyta kontakter och därför ett bra (men komplicerat) verktyg för att bygga relationer.

Det är därför företag köper tjänster, appar, och service som får kunderna att söka upp dem istället för tvärtom. Och det är därför ni skapar och säljer dem.

Ni har ni en ny tjänst. Det kanske får fler människor att vilja bli yrkesmilitärer, fast det tror jag Försvarsmaktens kampanj klarar utmärkt på egen hand.

Det kanske får fler annonsörer att placera reklamfilmer och rabattkuponger som öppnas så fort vi surfar in på deras webbplatser, men jag undrar vilka dessa annonsörer är. Inte sjutton är det företag som bryr sig om sina kunder.

Jag skickar denna öppna fråga till er, för ni är specialister på mobil kommunikation och en viktig samarbetspartner för reklambyråer och företag som vill använda mobilen på rätt sätt i sin kanalstrategi.

Ser fram emot ert svar.

Jonas Åkerlind, grundare av Rekommendationsbyrån och blivande juryordförande i Guldnyckeln

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.