Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Använd Absolut-pengarna till nya svenska varumärken

Publicerad: 12 April 2008, 02:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

Är export av svenska varumärken en ny svensk basindustri? Då behövs en diskussion om hur vi återinvesterar köpeskillingarna. Staten, som nyss sålde märket Absolut för 55 miljarder kronor, kan visa vägen.


Klart att inte staten ska äga spritmärket Absolut. Ägandet ökade knappast trovärdigheten i att hålla nere spritkonsumtionen, inte minst med Alkoholkommitténs tunga reklamkampanjer. Alltså, helt rätt att sälja Vin & Sprit till Pernod Ricard.

Prislappen, 55 miljarder, satt i relation till en årlig vinst på drygt 2 miljarder kronor, visar vilket ohyggligt starkt varumärke Vin & Sprit har lyckats bygga. Ja, där försvann ytterligare ett svenskt varumärke utomlands, suckas det i stugorna. Det går också att se det som att utveckling och försäljning av varumärken är en ny nationell basindustri där vi dyrt säljer märken som Skype, Volvo och Spray.

I så fall är huvudfrågan hur köpeskillingarna ska återinvesteras i nya varumärkesprojekt.

Staten tänker betala av utlandsskulden med köpeskillingen från Absolut-affären. Varför inte använda 5 miljarder av köpeskillingen till att stimulera fler framgångsrika varumärkesbyggen? Pengarna kan användas till:

Ett statligt riskkapitalbolag, som till skillnad från privata inte tar all makt och energi från grundarna.

Obligatorisk reklam- och varumärkesutbildning på gymnasierna. Fria kurser i att starta eget, med inriktning på marknadsföring och varumärke.

En varumärkesfond med medel till forskning och utveckling .Höjd nivå på varumärkeskunskap i universiteten. Och varför inte ett litet svenskt varumärkesmuseum?

StatSminister Reinfeldt och partisekreterare Per Schlingmann har via en egen varumärkesresa byggt varumärket moderaterna till master brand. Använd Absolut-pengarna till att låta andra göra resan. Kan vi skapa ett globalt varumärke av en så urbota generisk produkt som vodka så kan vi bygga vad som helst.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.