Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Annonsörerna riskerar bakslag"

Publicerad: 23 December 2010, 05:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

EG-domstolens dom skyddar Google - inte sökjättens kunder, skriver juristen Mattias Karlsson.


I september blev det möjligt att sökordsannonsera på varumärkesskyddade ord hos Google. Det har rönt stor uppmärksamhet, men riskerar att leda till bakslag för annonsörer som misstolkar domen som att de därmed är fria att ignorera varumärkes- och marknadsförings-lagarna.

Googles regel-ändring tillkom nämligen som en följd av EG-domstolens bedömning att Google själva inte bryter mot varumärkes-lagen när man låter företag använda tredje parts varumärken, men domen ger inget som helst skydd för annonsörerna själva.

Slutsatsen att Google inte begår något fel när man säljer skyddade kännetecken som nyckelord, innebär inte ett carte-blanche för företag att köpa en konkurrents skyddade kännetecken som nyckelord i syfte att leda över uppmärksamheten till sin egen verksamhet och sina egna produkter.

Det finns många exempel på användning som kan missuppfattas som tillåten. Till exempel skulle en biltillverkare kunna köpa nyckelordet ”Saab 9-5” i syfte att locka över kunder till sin egen kampanjsida för en ny bilmodell. Ett annat exempel är om en väsktill-verkare köper ”Louis Vuitton” för att locka fler besökare till sin egen sida och sina egna produkter.

När det gäller EG-domstolens dom i Google-målen, uttalar domstolen endast att det inte är att anse som intrång i varumärke att som annonsör använda en konkurrents varumärke som nyckelord och visa en sponsrad länk vid sidan om det ordinarie sökresultatet, så länge det inte är svårt för den genomsnittlige besökaren att särskilja de olika företagen. Detta uttalande förändrar dock inte det gällande rättsläget utan är snarare en bekräftelse på vad som redan gäller.

I övrigt säger inte EG-domstolen någonting när det gäller ett företags användning av någon annans kännetecken. Förhållandena i det enskilda fallet kommer, liksom tidigare, att avgöra om det är intrång eller inte.

Viktigare att notera är dessutom att EG-domstolen inte alls uttalar sig angående det så kallade utvidgade skyddet för kända varumärken, där det finns risk att köp av en konkurrents kända varumärke som nyckelord kommer att anses dra otillbörlig fördel av det kända varumärkets renommé. Avslutningsvis har EG-domstolens dom heller ingen bäring på marknadsföringslagen, som bland annat förhindrar vilse-ledande reklam och renommésnyltning.

EG-domstolens dom skyddar Google – inte Googles kunder. Sökordsmarknadsföring är i dag en oerhört kraftfull marknadsföringskanal som lockar många. Så länge inte väg-ledande domstolspraxis säger annat, finns dock viss osäkerhet kring hur sökordsanvändning skall bedömas.

Det bör också noteras att nationell rättspraxis angående denna fråga hittills har kommit till varierande slutsatser. Till dess frågan klarlagts bör företagen vara mycket försiktiga med att använda konkurrenters kännetecken som nyckelord eller andra parametrar vid utformning av sökstrategier.

Mattias Karlsson

Jurist specialiserad på immaterialrätt, Awapatent

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.