"Annonsörer kan inte längre gömma sig"

Hanna Frick, reporter på Dagens Media. Foto: Janne Naess

KRÖNIKA. I bästa fall väljer företag att se konsumenters makt genom sociala medier som något positivt, skriver Dagens Medias reporter Hanna Frick.

Ingen går säker, och det är en bra sak. Genom sociala medier och hashtags tilldelas konsumenterna åtminstone en del av makten. Makt att påverka företag, att synliggöra problem och kritisera. Annonsörer kan inte gömma sig på samma sätt som förut. I dag är det så mycket lättare att problematisera och kritisera vad företag gör.

Om man som annonsör i dag väljer att hålla tyst när kritiken börjar bubbla, så riskerar man att målas ut som icke-transparent och omodern. De blir fega strutsar som gömmer huvudet i sanden, och det tillåts inte nu på samma sätt. Och i och med att dagens barn växer upp med Instagram, Facebook och Twitter från start, så kommer morgondagens ungdomar och vuxna sannolikt inte gå med på att annonsörer inte lyssnar på vad som sägs. Därmed inte sagt att man som annonsör ska reagera på minsta lilla åsikt som yttras. Men i bästa fall väljer företagen att se konsumenters makt genom sociala medier som något positivt som de potentiellt faktiskt kan dra lärdom av.

Förhoppningsvis gör den öppna dialogen också att företag kan sluta upp med den dubbelmoral som jag alltför ofta ser. Förhoppningsvis blir fallen färre, där man ena året rullar ut en feministisk och normbrytande kampanj för att året därpå gå tillbaka till samma stereotypa reklamkampanjer. För genom sociala medier kan sådant synliggöras på ett extremt effektivt sätt.

När H&M lanserade sin uppmärksammade kampanj "Ladylike" ifrågasattes kampanjen av bland andra Liv Strömquist via ett Instagraminlägg. "Om H&M nu ska ’omdefiniera’ vad det är att vara ’ladylike’ eller vad fan det är de håller på med, tycker dessa kvinnor är ett bra exempel på några som ’omdefinierar kvinnorollen’ när de arbetar fackligt MOT H&M […]", skriver hon med hänvisning till Aftonbladets granskning av förhållanden på H&M-fabriker i Kambodja, där gravida kvinnor ska ha sparkats från företaget.

Även om kampanjen är ett otroligt steg framåt när det kommer till avbildning av kvinnor, representation av olika kroppar, åldrar och hudfärger i reklam, så är det fortfarande positivt att andra saker fortsätter att problematiseras och kritiseras.

De senaste dagarna har vi verkligen fått se prov på vilken drabbande kraft sociala medier faktiskt kan ha.

Vi har fått se hur ett enda tecken och fem bokstäver som bildar #MeToo kan få enorma ringar på vattnet. Även om MeToo-uppropet inte liknar något annat, så är jag övertygad om att sociala medier bidrar till något positivt även när det kommer till hur företag agerar och kommunicerar.

Det för oss framåt, utvecklar oss och får oss att reflektera. Ingen går säker, och det är en bra sak.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-11-06 09.16Uppdaterad 2017-11-06 14.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: