Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Annonser är en nödvändighet"

Publicerad: 19 Mars 2012, 06:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Vi balanserar annonsörens och konsumentens intressen, skriver Adientos vd Johan Näslund i ett svar Rekommendationsbyråns Jonas Åkerlinds kritik om påträngande mobilannonser.


Hej Jonas, kul att du intresserar dig för mobil annonsering.

Du ställer dig frågande till vårt nya mobilannonsformat, en toppbanner med en videofilm som startar automatiskt.

Vi håller helt med dig om att mobilen är en kanal där man kommer mycket nära besökaren. Det ställer höga krav på relevans och segmentering, samt på oss att lyhört balansera annonsörens och konsumentens intressen.

Vi är också aktiva medlemmar i Mobile Marketing Association och arbetar i linje med deras rekommendationer.

Om vi utgår från att annonser är en nödvändighet, så förstår vi inte riktigt vad det är du vänder dig emot här. Banners med rörligt innehåll som startar automatiskt, till exempel animerade giffar, är ju knappast en nyhet varken i mobilen eller på webben.

Vår lösning är möjlig att scrolla förbi och har inget ljud aktiverat vilket annars kan uppfattas som störande. Vi tror att lösningen skapar en ökad upplevelse som hittills inte har funnits mobilt.

Vi kommer utvärdera formatet för att se hur det uppfattas av konsument och vad det genererar för annonsören.

Vi tar gärna ett möte och berättar mer om hur vi tänker och vad vi erbjuder.

Johan Näslund, vd Adiento.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.