Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Anders Ericsons kovändning

Publicerad: 13 Augusti 2008, 14:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA.</b> I dag utsågs Elisabeth Trotzig till reklamövervakare. Sveriges Annonsörer och Anders Ericson verkar nöjda med den nya ombudsmannen. En position som de aggressivt motarbetade för endast tre år sedan.


"Det behövs ingen Reklamombudsman". Det var rubriken på en debattartikel i Dagens Medias nummer 12 2005. Texten är ett genmäle på en ledare som den här publikationens nyss avgångne chefredaktör Rolf van den Brink skrivit några veckor tidigare. Texten argumenterade för självsanering inom branschen.

Genmälet är författat av Anders Ericson och Reklamförbundets Anna Serner. Deras argument var, i stora drag, att en Reklamombudsman är onödig. Det finns ju redan, menade duon, och hänvisade till Konsumentombudsmannen och Konsumentverket. Dessutom har vi ju Marknadsetiska Rådet och Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande Reklam.

"Vi vill understryka att vi inte tror på någon ny myndighet", hette det.

Sedan en tid tillbaka spelas andra toner på Sveriges Annonsörers lyra. Anders Ericson talar plötsligt sig varm om en Reklamombudsman. Samme Anders Ericson har skickat ut pressreleaser och skrivit på sin sajt om hur stort stöd den nya ombudsmannen har.

En så kallad kovändning, låter det som. Anledningen är så klart politikernas hot om lagstiftning.

"Vi ser också en ökad sexualisering av det offentliga rummet". Orden uttalades av dåvarande statsministern Göran Persson, en månad före Anders Ericsons och Anna Serners debattartikel. Det var en hint om vad som komma skulle.

Ett år senare tillsatte s-regeringen en utredning om eventuell lagstiftning om könsdiskriminerande reklam. Förslaget mötte så klart motstånd från näringslivet. Men när utredningen var klar hade svenskarna dock hunnit kicka ut Persson från Rosenbad och Nyamko Sabuni kunde förpassa betänkandet till papperskorgen.

Sveriges riksdag är emellertid fortfarande full av reklamhatare. Tack och lov riktas det största motståndet mot sexistisk och diskriminerande reklam. Vänstern, samt en del liberaler, grundar sin kritik i feminism. En och en annan kristdemokrat baserar sin på helig skrift och moral.

Miljöpartiet, till exempel, vill fortfarande förbjuda sexistisk reklam och enligt dess jurist Zaida Catalán ska insatserna mot det öka. Hennes chanser är så klart obefintliga så länge Reinfeldt har nycklarna till Sagerska palatset. Men Zaida Catalán tror inte på självsanering, inte ens i form av en Reklamombudsman. Det gör Anders Ericson. Om du frågar honom i dag, alltså.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.