Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Almedalen – demokratiskt jippo för vilka?"

Publicerad: 6 Juli 2015, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

KRÖNIKA. Borde vi kanske inte tänka större? Det skriver reklambyrån Pools Arvid Axland i en reflektion över Almedalsveckan.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPool

Nu har Staten och Kapitalet tagit båten hem från Visby och den gemytliga Almedalsveckan. En unik möjlighet för samhällsbyggare av olika slag att mötas, diskutera och påverka. På sätt och vis den ultimata yttringen av god demokrati och samarbete. Att gå fram och prata med en minister eller företagsledare och förmedla sina tankar över ett glas rosévin är enkelt, avståndet mellan makthavare och medborgare kanske aldrig blir mindre än så här.

Å andra sidan – vilka är det som deltar? Under en workshop om ”mångfald och inkluderande ledarskap” reflekterade jag över just detta. När jag tittade mig runt i rummet såg alla utom en ut att vara medelålders människor uppvuxna på Södermalm.

Klicken av partipolitiskt involverade blir allt mindre och lobbyister och företagsrepresentanter är alla av samma skrot och korn som resonerar ungefär lika. En lite kuslig tanke att tänka, och en stor outnyttjad potential för landet Sverige att kunna få ett bredare spektrum av idéer för hur samhället ska byggas.

Att göra sig hörd i Almedalen är för övrigt hutlöst dyrt, i sig ett demokratiskt hinder. En plats på en bäddsoffa innanför murarna kostar flera tusen per natt. Att hyra en innergård för att ordna ett seminarium kan kosta 50 000 kronor för en timme, exklusive rosévin och snittar.

Det går ju visserligen att skapa uppmärksamhet på annat sätt, som hip-hop duon Far & Son som sprutade skum över ett torg som en protestaktion mot politiker i allmänhet. Eller som flera av PR-insatserna på Westanders lista ”hetast i Almedalen” som innehåller smarta initiativ på plats. Dessa, oftast hashtag-baserade, kampanjer engagerar i bästa fall de som är där och deras twitter-kompisar.

Gott så kan man tycka, det är ju de man vill påverka, eller… borde vi tänka större?

Arvid Axland

Grundare Pool


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPool

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev