Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Almedalen behöver en makeover"

Publicerad: 26 Maj 2010, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Politikerveckan har urartat till ett jippo - och det är pr-byråernas fel, skriver grundarna av Agenda PR.


Om lite mer än en månad inleds politikerveckan i Almedalen. Veckan har potential att vara ett tillfälle att föra politiken framåt genom dialog mellan politiker, väljare och olika intressen. Men det som 1968 började med ett tal av Olof Palme på ett lastbilsflak har urartat till ett kommersiellt jippo som effektivt suddar ut politiska skiljelinjer och samhällsutvecklande debatter.

Förlorarna är intresseorganisationer med små ekonomiska resurser och väljare som vill se tydliga alternativ och spännande debatter. De största syndarna är vi själva, landets pr-byråer.

Politikerveckan i Almedalen är, i teorin, ett tillfälle för en bredd av intresseorganisationer, företag och allmänheten att föra en fördjupad och framåtsyftande samhällsdebatt med politiker. Men i praktiken rör sig politikerveckan i en helt annan riktning.

Även om det under veckan arrangeras allt fler aktiviteter av allt fler arrangörer så blir det samtidigt allt mer kostsamt för den som vill vara delaktig. På samma gång riskerar debatterna bli allt mer utslätade. Låt oss peka ut två problematiska tendenser som präglar politikerveckan.

Det första problemet är att veckans professionalisering kräver en allt större insats i form av tid och pengar för den som vill skapa debatt under veckan. På ett enda år har hyrorna för offentligägda seminarielokaler ökat med 100 procent. För dem som väl lyckas få tag på boende ligger kostnaden på en nivå som förvisso kan svida för ett större företag eller en myndighet, men som kan motsvara ett helt års kampanjbudget för en lokal intresse-organisation.

Att vara framgångsrik som påverkare under politikerveckan måste inte alltid vara kostsamt, men landets kommunikations-konsulter vill ändå få fler organisationer att prioritera politikerveckan högre och göra mer omfattande insatser under veckan. Redan under den tidiga vintern vill otaliga pr-byråer piska upp stämningen genom att arrangera seminarier om hur du bäst ska synas och verka under politikerveckan, vilket ska få fler organisationer att öppna plånboken.

Det andra problemet vi vill sätta fingret på handlar om politikerveckans sociala koder. Dessa går i besvärande omfattning ut på att lik-tänkande stryker varandra medhårs på veckans otaliga rosévinsmingel – istället för att synliggöra åsiktsskillnader, skapa debatt och visa på vilka alternativ som finns i viktiga politiska frågor. Under veckan träffas den som påverkar och den som påverkas för att under alkoholens inflytande knyta band som suddar ut åsiktsskillnader. Vi har inget emot att mingla med politiker, men sådana mingel bör gå hand i hand med en debatt där det är accepterat att faktiskt tycka olika.

För att bli ett forum för spännande och fördjupande samhällsdebatter där en mångfald av olika intressen kan delta oavsett ekonomiska resurser, behöver politikerveckan genomgå en extreme makeover. Vi föreslår tre åtgärder:

1. Arrangerande partier bör tillsammans med Gotlands kommun ta ett gemensamt ansvar för att ordna kostnadsfritt resande och boende på färjor, i gymnastikhallar eller andra offentliga lokaler.

2. Offentligägda seminarie-lokaler kan hyras ut gratis, och är det fler arrangörer än tillgängliga lokaler bör lottning ske.

3. Pr-byråer kan använda en betydande del av intäkt-erna från Almedalsuppdrag för resursstarka aktörer, åt att arbeta gratis under veckan för de aktörer som inte har råd att betala för sig.

Politiker, kommunen och pr-byråer tjänar på olika sätt på landets största demokratiforum. Det är dags att vi använder dessa vinster åt att korrigera kursen för politikerveckans utveckling och gör den till ett forum där även de utan pengar kan medverka. Om politikerveckan görs tillgänglig för fler blir den mer mångfacetterad, mindre slätstruken och har möjlighet att bli ett spännande forum som för den politiska debatten framåt.

Tobias Smedberg

Lars Jonssom

Agenda PR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.