Gå direkt till textinnehållet

”Alexander Bards råd om SEO är kostsamma för Volkswagen och Sveriges befolkning”

DEBATT. Christian Rudolf sågar Alexander Bards råd till Volkswagen om att inte satsa på sökoptimering.

I helgen hade Breakit en stor intervju med Alexander Bard, ”internetgurun”, där Alexander delar sina åsikter om framtiden för internet och vad man skall göra för att vara framgångsrik inom digitaliseringen. Ett råd han ger är att undvika ”sökoptimering”.

”Som konsult åt Volkswagen gav han till exempel rådet att de inte skulle satsa på sökoptimering.”

Volkswagen lyssnade på Bard avseende SEO

Då Alexander nämner Volkswagen som mottagare av sina råd, valde jag att kolla om de har lyssnat på Alexander och vad de i så fall har gjort, eller inte gjort. Nedan har vi ett sökresultat på ordet ”tjänstebil” som indikerar att Volkswagen verkligen har lyssnat på Alexander. Deras underdomän för tjänstebilar finns med på förstasidan, men den är sannerligen inte optimerad, tvärtom.

Vi ser att Volkswagen har blockerat Google i robots.txt. De har därmed indikerat att de inte vill visa sin sida om tjänstebilar i Googles sökresultat. Google rankar sidan i alla fall, men om Volkswagen hade tillåtit indexering hade sidan rankat bättre när inköpare av tjänstebilar söker efter information. Man hade också kunnat använda en effektiv titel och en description som beskriver nyttan av att klicka in till Volkswagens information om tjänstebilar om man hade ägnat ett minimum av uppmärksamhet åt SEO. Sett ur detta perspektiv framstår Alexanders råd som direkt skadligt för Volkswagen.

Stora värden skapas när man rankar i Google

Om vi skall bli bättre på det digitala måste ni "experter" välja era ord bättre

Sök är idag en stor, komplex och svåröverblickbar värld.  Om svenska företag skall kunna konkurrera och betala svenskars pensioner och dagisplatser måste svenska företag bli mycket bättre på SEO. Annars blir det färre dagisplatser och lägre pensioner i framtiden. Det är nämligen så mycket pengar som Google handlar om idag.

Nu förstår jag att Alexander och många andra som ger råd kring Google inte har detta perspektiv om hur viktigt Google är för vår ekonomiska framtid, men om Alexander läser detta och vill lära sig mer om hur sök fungerar, skall jag ta mig tid att lära ut det. Det gäller såklart även alla andra som ger råd och vill ge bra råd.

Christian Rudolf

Christian Rudolf är återkommande krönikör, debattör och expert hos Dagens Media. Han driver Topdog SEO som hjälper företag effektivisera sälj och kommunikation med hjälp av SEO. Du hittar Christian på Twitter här.

Publicerad 2016-03-17 09.14Uppdaterad 2016-03-17 15.06

Dela artikeln: