Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Albert Säfström: ”Användarna är inte någon ondska”

Publicerad: 11 December 2015, 06:33
Uppdaterad: 17 December 2015, 11:31

REPLIK. Tre Kronors Albert Säfström anser att man inte ska anklaga användarna för att vilja ha allt gratis.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Simon Källgren, digital teamleader på Carat, skriver om adblockers i Dagens Media. Han har rätt i att annonsblockerare är något som branschen måste börja förhålla sig till men har en märklig utgångspunkt. Källgren skriver att ”problemet är att fler och fler vill ha allt helt gratis – förutsättningslöst”. Samma typ av argument har hörts angående piratkopiering av film, spel och musik. Problemet är att det inte stämmer.

När musikpiratkopieringen var som störst var huvudargumentet för vardagspiraterna  inte att det var gratis, utan att det var enda alternativet. När Spotify klev in på svenska marknaden med en tjänst som var bättre än pirattjänsterna var det många som klev över och blev betalande musiklyssnare. Det visar sig att användare är beredda att betala för saker de tycker tillför ett värde.

När det gäller annonsblockerare är detta samband ännu tydligare. Många av annonsblockerings-apparna till iOS kostar pengar och vissa tycker att det är ironiskt att folk är beredda att betala för att ”slippa betala” eller få något gratis. De missar poängen. De som betalar för att blockera annonser tycker att den bättre upplevelsen som kommer med att använda en annonsblockerare är värt priset som adblockern kostar.

Det pratas mycket om hur branschen ska förhålla sig till annonsblockerare och här bidrar Källgren med några förslag. En hållbar väg framåt kommer att kräva att vi utgår ifrån användaren och dennes upplevelse. Vi måste visa att användarna inte är någon ondska som ska besegras, utan en allierad på vår sida. En bra början är att inte anklaga dem för att vilja ha ”allt helt gratis – förutsättningslöst”.

Albert Säfström

Ansvarig konversation

Tre Kronor

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.