Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Absurt att höra om SD:s martyrskap"

Publicerad: 3 september 2010, 13:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Om Sverigedemokraterna vill tävla om vem som är mest martyrer i ligan tv-reklam, så kan vi SSU:are konstatera att TV4 krävde mycket mer av oss, både politiskt och i fråga om tidsramar, skriver SSU:s ordförande Jytte Guteland.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaSSUTV4

Sverigedemokraterna ägnar stor möda åt att skaffa sig martyrstämpel efter TV4:s beslut om deras reklam. Vi SSU:are har också sänt TV-reklam.

Vi tvingades förhålla oss till reglerna och hade själva bland annat önskat oss att ha en tuffare ton mot arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin, som uttalat att Sverige kan förvänta sig ”två skitår”.

TV4 hade åsikter och återupprepade hela tiden deras rätt att avstå från att sända vår reklam. Detta medförde att vi förändrade vår film. Vi hade också hela tiden kniven mot strupen gällande tidsbestämmelserna. Filmen skulle levereras en månad innan sändning, för att alla skulle hinna titta och godkänna.

För oss blir det därför absurt att höra Sverigedemokraternas martyrskap, då de ville sända en film som bryter mot lagen och hur de sedan åbäkar sig när ändå TV4 går med på att sända en TV-reklam som är tillfixad sedan två veckor, där de kan hänvisa till ”hets mot folkgruppfilmen”.

Om Sverigedemokraterna vill tävla om vem som är mest martyrer i ligan tv-reklam, så kan vi SSU:are konstatera att TV4 krävde mycket mer av oss, både politiskt och i fråga om tidsramar. Vi tänker dock inte ägna oss åt martyrskap, vi ägnar oss åt politik istället.

En av fyra unga saknar jobb med den här regeringens politik, samtidigt kallar Reinfeldt ungdomsarbetslösheten för en synvilla. Ungdomarna riskerar permanentad ungdomsarbetslöshet om regeringen får fortsatt förtroende. Debatten måste handla om ungdomarna, inte om teatraliska Sverigedemokrater.  

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaSSUTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev