"2018 bör även ert företag synas i de sociala kanalerna"

2017-12-05 13:08  
Johnny Axelsson, Produktägare Sociala Medier på fullservicebyrån Jajja Media Group.

DEBATT. Johnny Axelsson, produktägare sociala medier på fullservicebyrån Jajja Media Group, skriver om företag som än idag har en stor frånvaro i de sociala nätverken. 

Företag idag pratar alla om att de måste hänga med i den digital resan men samtidigt är det fortfarande många, stora som små företag som än idag saknar en tydlig strategi kring sin närvaro och marknadsföring i de sociala kanalerna. Och visst är de viktiga kanaler – nu viktigare än någonsin tidigare.

Om man läste årets rapport från IIS undersökning "Svenskarna och internet 2017," kunde man snabbt se att hela 56 procent av oss svenska internetanvändare dagligen använder sociala medier och de är siffror som garanterat kommer att öka och det snabbt de kommande åren. Det är dubbelt så många som 2010 då det var 28 procent.

I dessa kanaler vill vi prata med andra, inspireras och underhållas men här finns också ett stort sug efter snabb information samt ett stort köpintresse och något många företag idag helt missar.

Varför?

Jo, följande tre argument är återkommande inslag under 2017 bland många företag som idag inte har en större närvaro än ett upprättat konto på en eller några sociala nätverk och till det få uppdateringar.

1. "Vi har ingen som aktivt har tid att hålla på varje dag så det blir liksom inte gjort vem som ska göra detta och då blir det tyvärr liggandes."

2. "Vi vet inte vad eller när vi ska publicera så ingen riktigt gör något. Får se om vi ska ta tag i det där snart..."

3. "Men vi säljer ju inget där, så varför ska vi lägga ner tid och personal på detta när vi har fullt upp som det redan är?"

Under 2018 måste fler inse att detta tänk kring dessa kanaler måste upphöra och faktiskt låta dem bli en del av företagets ansikte utåt - precis som hemsidan redan agerar idag. Var och varannan människa kräver nästintill att man ska kunna hitta ett företag i de sociala kanalerna med färska uppdateringar och den information man förväntas ska finnas hos det företaget. 

Många av de köp och avslut som idag sker online, görs i anslutning till ett besök på ett företags Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, Youtube eller Twitter-konto. Om företag låter sådana kanaler halka efter blir det inte lättare med åren som kommer att skapa en stabil och affärsdrivande business här. Det är sanningen. Vad ditt företag än representerar, finns det ingen ursäkt att inte finnas även socialt.

Tänk på detta

De olika sociala kanalerna har sin egen charm, publik och identitet men givetvis också syfte. För att ta reda på vilket eller vilka kanaler ert företag bör satsa på handlar det i början om att våga testa sig fram, våga vara nyfiken och ge kanalerna tid och kärlek att forma sin identitet. Resultat kommer därefter visa vilka kanaler som fungerar för just ert företag.

Är det kanske inspiration eller information som är viktigast eller både och för er? Kan Linkedin vara en kanal där ni får ut informationen kring er som företag, hittar nya medarbetare och Facebook blir kanalen där ni på daglig basis engagera era kunder med inspiration och köptips? Det är ett scenario men som många idag använder sig utav.

Tänk efter vad ni som företag vill med dessa kanaler och ha en kortare sexmånaders grundplan vem som ska göra vad så slipper ni fastna och undra vad ni bör göra framåt under dessa månader. Utvärdera sedan och se över vad som fungerar och inte fungerar. Gör om, testa nytt eller ta in experthjälp under resans gång som leder er i rätt riktning.

Vill du även nå rätt målgrupp med riktade annonser så finns det stora möjligheter att hitta nya kunder och följare. Det behöver inte kosta skjortan heller. Idag kan vi nå rätt och det väldigt väldigt snabbt.

Jag hoppas att 2018 är året då fler företag, stora som små, vågar satsa lite extra krut på att vara en del utav dessa underbara nätverk och låta dem vara ett betydande komplement för sin business. När ni nästa gång tänker på att investera tid och pengar digital, tänkt då även i samma sekund socialt.

Johnny Axelsson, Produktägare Sociala Medier på fullservicebyrån Jajja Media Group

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt