Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Debatt

10 tips till Sveriges mediesäljare

Joakim Antelius, creative media director på Mindshare, slår ett slag för mediesäljarna. Och levererar tio tips på hur de kan bli ännu bättre.


Publicerad 2012-05-24 12:05

Ämnen i artikeln:

Mindshare

Dela artikeln:

Många i reklam- och mediebranschen raljerar gärna över säljare. Vissa säljare påstås vara stekare, andra säljare sägs vara ordermottagare eller allmänt tjatiga och påträngande. Men det är bara att tänka sig in i situationen. Att ringa och sälja en annons är fan inte lätt. I synnerhet inte till trötta köpare eller kaxiga kunder. Men en sak är klar – ni säljare behövs och gör ett jätteviktigt jobb.

Jag är själv stolt över att ha varit mediesäljare. Det har lärt mig oerhört mycket om hur olika annonsörer jobbar, och hur alla annonsörer har olika behov. Jag har även haft förmånen att jobba med olika typer av medier, både på små säljbolag och stora mediehus. Rollen har dessutom gett mig ett stort socialt nätverk – in real life!

Men varför blir man säljare? Jag tror att man först och främst brinner för marknadsföring och reklam. Sen har man förstås en stor portion passion för sin produkt. Med kunskap och energi vill man övertyga annonsörer om styrkan i just ens eget medium. Utan att ha en riktig vinnarskalle blir man aldrig framgångsrik som säljare, men belöningen är också stor när man får ringa i säljklockan! Få andra yrken har väl en sådan mätbarhet som försäljning? Känslan när man lyckas är en kick som många i andra roller aldrig kommer i närheten av!

Givetvis är ju en grundförutsättning för att passa som säljare att man är social. Att våga ta kontakt med okända människor, att få deras förtroende och göra kunden till en vinnare.

Så alla ni mediesäljare i Sverige, ni är en del av en viktig process! Utan er specialkompetens kring just ert medium, er energi och er kreativitet kommer vi inte kunna utveckla Kommunikationssverige och göra bättre, mer relevanta och därmed också mer effektiva lösningar för våra kunder.

Den 31 maj korar Mindshare för 14:e gången i rad den allra bästa mediesäljaren och den bästa traffic/plannern på eventet Purple People Award. År 2012 upplever vi på Mindshare att det finns fler vassa mediesäljare än någonsin förr, att hela kåren lyfts de senaste åren. Det finns rekordmånga därute som förtjänar att hyllas. Det finns dock fortfarande några som skulle kunna slipas. Här kommer därför 10 tips till dig som är mediesäljare (från en fd säljare som nu har medie-byråglasögon):

1. Var påläst – att ha en generell dragning för oss på mediebyrå utan att ens veta vilka kunder vi jobbar med är slöseri med allas tid. Ta reda på så mycket som möjligt om vilka behov och utmaningar våra kunder har och använd den varumärkesförståelsen till att skapa rationella argument till fördel för ditt medium.

2. Var personlig och gör det lilla extra – som säljaren på B2B-mediet som berättar att han gillar poesi. På så sätt blir du mer än ett visitkort. Det bygger relationer. Relationer bygger förtroende. Ansträng dig och utgå från att detta blir din bästa affär någonsin.

3. Var tydlig – varför ska vi annonsera hos just er?

4. Inspirera oss – som alla andra människor vill vi på mediebyrå och våra annonsörer bli engagerade. Kom med energi och idéer. Även om vi inte köper alla dina visioner den första, eller ens den fjärde, gången, kommer vi komma ihåg dig och ha dig i åtanke.

5. Sätt kunden först – översälj inte, utan se först och främst till kundens bästa. Tänk långsiktigt och proaktivt och bygg relationer. Det kommer att löna sig.

6. Undervisa oss – inte bara om vad som är nytt för just ert medium, utan för hela medieslaget. Presentera till exempel trender som påverkar både vår kund och er kundnytta.

7. Var annonsörens förlängda arm internt – många gånger jobbar vi fram en gemensam lösning som inte gjorts tidigare och som kräver viss diplomati internt i ert mediehus. En bra säljare ser alltid till kundens bästa och gör det omöjliga möjligt.

8. Följ upp mötet – en allmän dragning som aldrig följs upp är bortkastad. Även om vi inte har något på bordet just då, kan det ändras.

9. Sluta mejla – ring eller ta kortmöten. Mejl bygger inga relationer.

10. Leverera – affären är inte över förrän den är levererad och genomförd. Att ta pengarna och springa är sällan en framgångsrik strategi. Den bästa säljaren följer kampanjen löpande, och är proaktiv om något behöver justeras, ändras eller optimeras.

Det är inte bara lätt att raljera över säljaryrket. Det är säkert lätt att göra det även över denna krönika. Men kan inte mediesäljare få stå i strålkastarskenet åtminstone en dag på året?

Joakim Antelius,

creative media director på Mindshare

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.