Carl Wåreus: "Ge tittarna den tydlighet de behöver"

REPLIK. Carl Wåreus, vd Forsberg&Co, ger TV4:s Mathias Berg svar på tal.

Ni behöver inte förvara er. Ni behöver bara börja gå för er fulla potential.

Missförstå mig rätt. Jag tycker att TV4Play är väldigt duktiga. Det är också anledningen till att ni är växande och den klart störta kommersiella leverantören av online-tv i Sverige.

Jag ser också fördelar med hur ni lagt om sportens olika rättigheter vilket skapat en större tydlighet (även om det fortfarande är lite diffust exakt hur sporten delas upp mellan TV4 Play Premium och C-More Sport). Ett stort steg i rätt riktning är självklart användarinläggningen. Den kommer ge mer exakt data från användarna och möjlighet att styra både innehållstrailing och reklam mer finmaskigt.

Men, jag tycker fortfarande ni missar er verkligt stora potential. Med ert redan idag konkurrenskraftiga content, ert marknadsföringsmaskineri och era resurser är ett större mål nåbart. Med rätt ambition och rätt fokus.

Högre ambition. Ni ska förstås inte jämföra er med de kommersiella online-tv tjänsterna. Det är att sikta för lågt och det slaget är redan vunnet. Ni ska spela i Allsvenskan, och då är det SVT Play som är huvudkonkurrenten. Dessutom en väldigt duktig sådan.

Er ambition borde vara ”Sveriges bästa online-tv tjänst för fri-TV”. Idag är ni ungefär hälften så stora som SVT Play enligt MMS årssiffror. Ni har båda stärkt era positioner avsevärt inom online-tv de senaste åren, men det är ju inte så att ni ökar mer än vad de gör. Linjärt är inte SVT 1&2 dubbelt så stora som TV4, så här borde det finns utrymme för relativ tillväxt och att stänga det gapet. Jag tror till och med att ett tydligt och helt öppet TV4 Play har potential att bli bli lika stort som SVT Play, i alla fall i kommersiellt intressanta målgrupper.

Rätt fokus. För att ta sig dit behövs tydligare fokus. Det går det inte att vara halvgravid med lite fritt och lite bakom betalvägg. Ge tittarna den tydlighet dem behöver. Idag förstår man inte riktigt var gränsen går mellan vad som är fritt att se med reklam och vad som är låst bakom en betalvägg.

Det känns klart märkligt att era egna produktioner som "Bonde Söker Fru", "Fångarna på Fortet", och (gamla episoder av) "Gladiatorerna", inte läggs ut fritt. Och bakom betalvägg ligger till och med era fri-tv-kanaler live linjärt. Då betalar man väl ändå två gånger för något, eftersom reklamen också ligger där inbäddad i sändningen?

Det upplevs tyvärr otydligt. Vilket säkert är en viktig anledning till varför ni inte närmar er och stänger gapet till SVT Play. "If you try to chase two rabbits, both will escape."

Som konsument vill jag kunna se allt (som jag inte tydligt förstår att det är betalcontent på C-More) och då ”betala” via att det finns en lagom mängd för mig relevant och klokt integrerad reklam. Men det kan jag inte idag. Det är fortfarande en hel del som ligger bakom Premiums betalvägg. Det irriterar och stöter förmodligen bort både räckvidd och tittartid. Och det gör ju även att ”valfrihet” argumentet klart försvagas.

Det handlar om att först fokusera på det som är TV4 Husets core competence. Och det är reklamfinansierad fri tv linjärt. Men det borde kunna bli ”reklamfinansierad fri tv linjärt och digitalt”.

Så, ambition och fokus borde vara att ni först och främst ser till att bli ”Sveriges bästa online-tv tjänst för fri-tv”. Och sedan, om någon trots allt vill betala för att slippa reklam och vill få valfrihet från det hållet, kan de köpa sig precis samma sak, fast utan reklam i ”TV4 Play Reklamfritt” (Premium), för att döpa om det till vad det då är.

Vilken grymt bra räckvidds och målgrupps produkt TV4 Play skulle bli då. Matematiken på detta kommer garanterat också bli bättre för TV4 Huset som helhet över tid, och stärka er position framåt.

Det skulle dessutom kunna visa vägen för en hel mediemarknad i hur man skapar en uthållig hållbart annonseringstjänst digitalt, och med en balanserad mängd mer riktad reklam (3-4 minuter per timma kanske). En tjänst där användarna inte känner ett behov av att installera adblockers. En tjänst som mediebyråer och annonsörer garanterat kommer att acceptera att betala mer för per kontakt än idag (inför auktionsförande). En tjänst där er unika räckvidd blir alltmer värderad, eftersom räckvidd blir en allt större hårdvaluta i vårt fragmenterade medielandskap.

Med den position ni har idag så ser jag en enorm möjlighet att gasa ifrån ännu mer. Det handlar bara om att våga ta steget… 

Carl Wåreus, vd Forsberg&Co

Publicerad 2016-05-16 06.44Uppdaterad 2016-05-16 08.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: