Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Experter/tyckare

Barns läsförståelse försämras av störande reklam

Barn påverkas mycket mer än vuxna av störande reklam visar en studie. Foto:Janne Næss

Det visar en studie som bland annat har tittat på barns blickbeteende.


Publicerad 2017-01-09 06:00

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Barn är mycket känsligare för störande reklam än vuxna.

Det visar en studie där man tittat på bland annat barns blickbeteende.

Det är sedan tidigare känt att så kallat media multitasking – ett ständigt växlande fokus på olika medier – leder till stress.  

– Det vi nu har gjort är att visa att barn påverkas mycket mer av detta än vuxna, säger forskaren Nils Holmberg som tillsammans med Humanistlaboratoriet på Lunds Universitet, har utvecklat en metod för att mäta hur mycket barns fokus störs av reklam.  

Barnen fick utföra uppgifter samtidigt som deras ögonrörelser mättes, för att se hur störda de blev. Studien visade bland annat att läsförståelsen försämrades avsevärt när reklam visades samtidigt.

– Vi noterade en försämring överlag, men den kraftigaste försämringen såg vi hos barn som redan hade lägre kontroll över sitt blickbeteende, säger Nils Holmberg i en kommentar.

Medan vuxna kan styra sitt beteende till 80 procent när de blir störda av reklam så ligger samma siffra hos barn i 9-årsåldern på endast 20 procent.

Nils Holmberg tror att hans forskning kommer att välkomnas av reklambranschen:

– Det finns en ambition inom branschen att rensa upp bland internetreklamens värsta avarter. Med nya mätmetoder att undersöka online-reklam, och den störning som den orsakar, blir det enklare att fastställa regler, avslutar han.

I undersökningen deltog 137 barn i åldrarna nio till tolv år.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.