Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Experter/tyckare

"Äntligen dags för Cannes Lions"

CANNES LIONS 2017. Hur står sig svenska byråer efter rekordåret 2016? Det frågar sig Dagens Medias Madeleine Nilsson.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Juni 2017, 11:45
Uppdaterad: 16 Juni 2017, 09:16

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Madeleine Nilsson, redaktör på Dagens Media. Foto: Janne Næss.

Med Ingo i spetsen har svenska byråer gjort en hel radda ärevarv runt jorden det senaste året. ”The Swedish Number” har vunnit priser i alla tävlingar som Ingo har tävlat i det senaste året. I en intervju med Dagens Media berättade byråns cd Björn Ståhl nyligen att kampanjen vunnit över 80 priser.

Nästa vecka är det upp till bevis igen då kronjuvelen av internationella reklamtävlingar – Cannes Lions – avgörs.

Och ingen har väl glömt hur otroligt bra det faktiskt gick för de svenska byråerna vid förra årets tävling. Hela 51 lejon blev det totalt – det tidigare rekordet från 2012 låg på 45 lejon – och Både Ingo och Forsman & Bodenfors kammade hem varsitt Grand Prix.

Dessutom rankades Ingo på en tredjeplats i "Agency of the year", efter Alma BBDO och Grey New York.

Så det stora frågan blir som alltid – hur ska det gå i år?

Ingos ”The Swedish Number”, Volontaires ”Curators of Sweden”, Forsman & Bodenfors ”Epic Split” och DDB Stockholms ”Rolighetsteorin” har alla haft sin tid i rampljuset de senaste åren.

Men det är ju erkänt svårt att vinna ett lejon i Cannes, vilket kreatör efter kreatör vittnar om. Ska man ta Guldägget som en indikator så är det ingen svensk kampanj som sticker ut rejält i år. Istället fördelades priserna i Guldägget relativt jämnt över byråerna. Åkestam Holst stod som den stora vinnaren med två guldägg och flest silverägg.

Så kanske är det Åkestam Holsts tur i år – byrån har bland annat tagit fram några riktigt fina kampanjer för Ikea. Jag blev själv alldeles tårögd den första gången jag såg ”En god lyssnare” och byråns ”Ikea Retail Therapy” är riktigt smart.

Själv ser jag väldigt mycket fram emot att få följa allt på plats i Cannes. (Och som småbarnsmamma ser jag också fram emot att få sova ostört några nätter).

Det är nionde gången jag ska bevaka festivalen och veckan i Cannes har blivit lite av årets höjdpunkt i mitt arbetsliv. Det är så klart svårt att slå kombinationen vackert väder på franska rivieran med journalistik och möten med människor.

Så jag hoppas verkligen att vi ses på Croisetten!

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.