"Äntligen dags för Cannes Lions"

2017-06-16 13:45  
Madeleine Nilsson, redaktör på Dagens Media. Foto: Janne Næss.

CANNES LIONS 2017. Hur står sig svenska byråer efter rekordåret 2016? Det frågar sig Dagens Medias Madeleine Nilsson.

Med Ingo i spetsen har svenska byråer gjort en hel radda ärevarv runt jorden det senaste året. ”The Swedish Number” har vunnit priser i alla tävlingar som Ingo har tävlat i det senaste året. I en intervju med Dagens Media berättade byråns cd Björn Ståhl nyligen att kampanjen vunnit över 80 priser.

Nästa vecka är det upp till bevis igen då kronjuvelen av internationella reklamtävlingar – Cannes Lions – avgörs.

Och ingen har väl glömt hur otroligt bra det faktiskt gick för de svenska byråerna vid förra årets tävling. Hela 51 lejon blev det totalt – det tidigare rekordet från 2012 låg på 45 lejon – och Både Ingo och Forsman & Bodenfors kammade hem varsitt Grand Prix.

Dessutom rankades Ingo på en tredjeplats i "Agency of the year", efter Alma BBDO och Grey New York.

Så det stora frågan blir som alltid – hur ska det gå i år?

Ingos ”The Swedish Number”, Volontaires ”Curators of Sweden”, Forsman & Bodenfors ”Epic Split” och DDB Stockholms ”Rolighetsteorin” har alla haft sin tid i rampljuset de senaste åren.

Men det är ju erkänt svårt att vinna ett lejon i Cannes, vilket kreatör efter kreatör vittnar om. Ska man ta Guldägget som en indikator så är det ingen svensk kampanj som sticker ut rejält i år. Istället fördelades priserna i Guldägget relativt jämnt över byråerna. Åkestam Holst stod som den stora vinnaren med två guldägg och flest silverägg.

Så kanske är det Åkestam Holsts tur i år – byrån har bland annat tagit fram några riktigt fina kampanjer för Ikea. Jag blev själv alldeles tårögd den första gången jag såg ”En god lyssnare” och byråns ”Ikea Retail Therapy” är riktigt smart.

Själv ser jag väldigt mycket fram emot att få följa allt på plats i Cannes. (Och som småbarnsmamma ser jag också fram emot att få sova ostört några nätter).

Det är nionde gången jag ska bevaka festivalen och veckan i Cannes har blivit lite av årets höjdpunkt i mitt arbetsliv. Det är så klart svårt att slå kombinationen vackert väder på franska rivieran med journalistik och möten med människor.

Så jag hoppas verkligen att vi ses på Croisetten!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt