Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

"Adblocker blev startskottet för en av världens största tech-startups"

Publicerad: 3 Juli 2017, 11:08
Uppdaterad: 4 Juli 2017, 08:25

Jacob Lovén är innovationschef på OMD Sverige.

DEBATT. Adblockertillväxten i Sverige har avtagit. Men om du är en av dem som intalar sig att hotet är över, läs vidare så kanske du ändrar dig, skriver Jacob Lovén, innovationschef på OMD Sverige.


Om du å andra sidan tror som jag, att adblockers endast är början på något större – på med foliehatten. You might be onto something.

För det första bekräftade Google nyligen sina kontroversiella planer på att bygga in en adblocker i Chrome. För det andra ryktas fler och fler aktörer ta rygg på dem. Det blir alltså allt mer spännande att spekulera i vilka effekter det hela kan få. Tittar vi utanför västvärlden så finns där ett särskilt intressant exempel som är näst intill okänt för oss svenskar.

Den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi har länge varit en global snackis. De kom från ingenstans och värderades till 45 miljarder dollar efter bara fyra år. När de lanserades i Kina förändrades smartphone-industrin inte bara i öst, utan över hela världen. Kort och gott introducerade de helt nya normer på marknaden. De produktutvecklade via crowdsourcing och uppfann konceptet “pre-commerce”. Men det många inte vet är att en av Xiaomis mest framgångsrika funktioner, var att blocka störande reklam.

I Kina, såväl som i andra “mobile-only-marknader”, är ditt telefonnummer primärt och din mailadress sekundär i alla sammanhang. På samma sätt som att vi i väst har kämpat mot email spam, har Kina haft samma utmaning med sms. När smartphone-penetrationen och mobilanvändandet tätnade i Kina blev därför anstormningen av sms-reklam snabbt det enskilt största problemet för användarupplevelsen. En användare kunde spammas med mellan 10 och 20 sms-burna reklambudskap varje dag och irritationen bland konsumenter bara växte och växte. Marknadsförarna brydde sig dock desto mindre, eftersom mass marketing applicerat på nästan en miljard potentiella kunder inte var annat än en guldgruva.

Det som blev användarupplevelsens räddning var en adblocker-funktion – inbyggd i Xiaomis telefoner. Med hjälp av crowdsourcing och olika filter listade Xiaomi ut vilka sms som var reklambudskap, vilka som kom från vänner och vilka sms som till exempel innehöll bekräftelsekoder. Sms som kom från vänner gav en push-notifikation, medan reklam tystlåtet fastnade i ett skräpfilter. Det blev den en dundersuccé från dag ett och bidrog till att miljontals konsumenter valde Xiaomis telefoner före konkurrenternas. Inom loppet av månader hade samtliga smartphone-aktörer i Kina följt Xiaomis exempel. Sms-reklamen (som varit en miljardindustri) dog ut och blev ett minne blott.

Om vi drar en parallell till Sveriges adblocker-problematik, känns detta igen? Den första generationen adblockers introducerade funktionen att blockera annonser för användaren. Nu följer ett av världens största teknik- och medieföretag efter. I en tid då allting handlar om att äga användarupplevelsen är därför Xiaomi ett lysande exempel. Om vi inte själva tänker på användaren först, kommer alltid någon annan att göra det.

Jacob Lovén, Head of Innovation – OMD Sverige och skapare av podcasten “Den digitala draken”

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.