Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Experter/tyckare

6 spaningar från Echo Awards inom Direct

Publicerad: 22 Augusti 2018, 05:00
Uppdaterad: 21 Augusti 2018, 12:46

Jan Ringsø, vd Reaktion och Niklas Synning, cd Reaktion. Foto: Press

SPANING. Jurymedlemmarna Jan Ringsø och Niklas Synning ger sina mest intressanta spaningar från Echo Awards.


Ämnen i artikeln:

Echo Awards

Det spännande juryarbetet i årets Echo Awards har precis gått av stapeln i New York. De cirka 100 jurydeltagarna utsåg nomineringarna till världens bästa bidrag inom Direct. Jan Ringsø, vd och Niklas Synning, cd på Reaktion tog med sig några spaningar och learnings från juryarbetet.

1. Ta datainsikterna till nästa nivå. Att bara basera sin marknadsföring på traditionell data är gammal skåpmat. De mest framgångsrika bidragen är de som använt sig av mer sofistikerad data – som knyts direkt till kunden eller en social aktivitet.

2. Med hjärtat på rätt sida. Många kampanjer bygger sin strategi på idéer som gynnar samhället. Allt fler företag tar del i, och gör sin röst hörd, i aktuella samtal världen över. Sociala kanaler som t ex Twitter är fortfarande populära för att skapa buzz samt visa vilka (godhjärtade) värderingar företaget har. Vanliga ämnen är miljö och hållbarhet, HBTQ eller kvinnors rättigheter.

3. Produktfördelarna i andra hand. Allt fler företag väljer att se bortom sina produktfördelar eller tjänster. Istället försöker man ta sin marknadsföring till nästa nivå genom att måla med bredare känslomässiga penseldrag i kampanjerna och skapa en aktiv dialog med sin valda målgrupp.

4. Algoritmer och AI-interaktion. Dessa är fortfarande viktiga nyckelingredienser i de kampanjer som sticker ut mest. Interaktion av t ex både data och sociala medier eller data och produkterfördelar klickar i fler boxar och ger nya dimensioner till marknadsföringen.

5. Kreativ call-to-action. E-mejlmarknadsföring kommer fortfarande starkt och utvecklas fortfarande. Att t ex använda sig av traditionella CTO:s som ”Köp nu”, ”Boka här” blir mindre vanligt och får lämna plats åt mer kreativa varianter. Så länge det är relevant och adderar rätt mjuka värden till företagets DNA och övergripande kampanjbudskap.

6. Det är slut på tur i sociala medier. Organisk spridning tillhör gårdagen. Istället måste du måste skaffa dig ännu större kompetens om drivkrafterna hos målgruppen. Och du måste både rikta och paketera ditt budskap på ett personligt och genomtänkt sätt. Som alltid på mottagarens villkor.

Jan Ringsø, vd Reaktion och Niklas Synning, cd Reaktion


Ämnen i artikeln:

Echo Awards

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.