Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medier
Att bygga kultur och skapa sammanhållning bland medarbetare på distans, listas av mediebolagstoppar som en av de största utmaningarna framåt. En ny roll pekas ut som affärsavgörande – och så här gör man för att lyckas.
Digitalt
Flera potentiella köpare har, enligt Breakits medgrundare Stefan Lundell, visat intresse för techsajten som under 2020 för första gången gör ett positivt resultat. Och om det är rätt köpare och pris kan det bli affär, säger han. Men om huruvida det har kommit några konkreta bud är han desto mer förtegen.
Digitalt
Flera influencernätverk kämpar med lönsamheten men det finns också exempel på de som går med vinst under pandemiåret, visar Dagens Medias kartläggning. Vad gör de rätt? Vilka strategier är viktiga? Cure Media, Make Sense Media och We Are Era om vad som varit avgörande för att redovisa svarta siffror.
Digitalt
Google pekas ut som ärkefiende till världens mediehus, men i Sverige blir förhållandet mellan techjätten och det största tidningshuset allt intimare. Bonnier News Alexander Lydecker och Googles Carl Wåreus talar ut om ”frenemy-relationen”, polemiken mellan Google och publicister, samt om hur de tillsammans kan valla till sig annonspengar från linjär-tv.
Digitalt
Instagramkontot Tv:s baksida har sedan start fått in 300 anonyma inlägg från medarbetare i tv-branschen som vittnar om missförhållanden. Trion bakom kontot berättar om vittnesmålen, egna erfarenheter från arbetsgolvet och vad de tror krävs för att skapa förändring.
Digitalt
Dagens Media djupdyker i ljudmarknaden, ännu en TV4-profil beter sig illa, Scream och Tre Kronors bokslut för pandemiåret och annonsörer som hindras av rädsla för Facebooks robot. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Digitalt
Undrar du också hur du kan göra din reklam oumbärlig? Då behöver du inte fundera länge till. Det är nämligen just det som diskuteras i årets upplaga av ”Branding Talks” där bland andra reklamforskaren Orlando Wood, Nikes tidigare global marknadschef Tad Greenough och Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman medverkar. Se sändningen här:
Digitalt
Facebooks AI trålar det sociala nätverket i jakt på reklam som försöker profitera på coronapandemin. Nu vittnar digitala marknadsförare om att annonseringen på Facebook blir lidande eftersom roboten kan blanda ihop dem med oseriösa aktörer. ”Facebooks robotar är trubbiga och oförlåtande”, säger Alexis Barnekow, vd på Chatflights.
Dagspress
MTD-ägda Early Bird har fyrdubblat sina leveranser sedan 2019, och snart lanseras en ny tjänst. ”Vägen till handlarnas hjärta går genom att erbjuda leverans till resten av riket” säger Gota Medias Johan Lundin, som i nya e-handelssatsningen krokar arm med Early Bird.