Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Stefan Melesko: Därför är det svårare att bedöma nya medieföretag

Publicerad: 12 oktober 2021, 10:48

Det är svårt att jämföra de ekonomiska nyckeltalen mellan gamla och nya medieföretag. Dessutom finns det en bristande kunskapsnivå kring startups, skriver medieanalytikern Stefan Melesko, som åskådliggör problemet genom att analysera flera börsnoterade medieföretag.


Ämnen i artikeln:

StorytelAcastReadlyNENT GroupSchibstedNew York Times

Den senare tiden har frågor kring medieföretagens värde – och inte minst den stora skillnaden mellan värdet på olika typer av företag inom industrin – diskuterats. Inte minst i Dagens Media. Problemställningarna har bland annat blivit aktuella vid förvärv, börsnoteringar och misslyckanden. Någonstans har diskussionerna kommit att påminna om vad som hände vid dotcom-boomen och senare dess krasch. Var man bara för tidig med hisnande värderingar som i dag skulle verkat mer rimliga? Eller finns det element i misstagen som begicks då som faktiskt indikerar varningssignaler för oss?

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.