måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ligger mediebranschen verkligen så ”efter” inom AI?

Publicerad: 17 februari 2022, 06:40

”Det vi nu gör är att lägga grunden för en långsiktigt hållbar medieaffär och stärkt demokratisk funktion som drar fördel av AI-teknologi. Det sociotekniska arbetet kommer, och i viss bemärkelse bör, ta tid”, skriver Agnes Stenbom.

Nordiska mediechefer upplever att branschen ligger efter när det gäller AI. Men det kanske är dags att omdefiniera vad det innebär att ”halka efter”, skriver Schibsteds AI-expert Agnes Stenbom, och drar paralleller till Aisops fabel om haren och sköldpaddan.

Ämnen i artikeln:

AISchibstedToppnyheter förmiddag

Agnes Stenbom

agnes.stenbom@schibsted.com


I förra veckan släppte samverkansplattformen Medier & Demokrati vid Lindholmen Science Park en intressant rapport med titeln ”50 mediechefer om AI och automatisering”. I rapporten presenterar docent Jenny Wiik

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev