Analys
Ligger mediebranschen verkligen så ”efter” inom AI?
Publicerad: 17 februari 2022, 06:40
”Det vi nu gör är att lägga grunden för en långsiktigt hållbar medieaffär och stärkt demokratisk funktion som drar fördel av AI-teknologi. Det sociotekniska arbetet kommer, och i viss bemärkelse bör, ta tid”, skriver Agnes Stenbom.
Nordiska mediechefer upplever att branschen ligger efter när det gäller AI. Men det kanske är dags att omdefiniera vad det innebär att ”halka efter”, skriver Schibsteds AI-expert Agnes Stenbom, och drar paralleller till Aisops fabel om haren och sköldpaddan.
I förra veckan släppte samverkansplattformen Medier & Demokrati vid Lindholmen Science Park en intressant rapport med titeln ”50 mediechefer om AI och automatisering”. I rapporten presenterar docent Jenny Wiik
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.