Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Herlin: Tre danska uppstickare för svenska medieföretag att lära av

Publicerad: 20 april 2021, 11:08

Medieanalaytikern Lars Herlin anser att svenskarna har en del att lära av danskarna och exemplifierar med tre uppstickare.

Foto: Pixabay + Tom Fägrell (illustration).

Danmark har en spännande och varierad mediemarknad väl värd att följa, anser medieanalaytikern Lars Herlin som bevakar landet. För Dagens Medias räkning har han identifierat tre danska uppstickare som borde inspirera svenska medieföretag.


Ämnen i artikeln:

HD-SydsvenskanGota MediaNTMNWT

Så här kan man också skapa en ny dagstidning

Bygg upp en gemensam bilaga för en grupp tidningar. Försök inte vara bäst på nyheter, utan koncentrera innehållet på att förklara händelser. Undvik sport och det rent lokala, det finns ju som bas i de lokala huvudtidningarna. Erbjud sedan också bilagan som en självständig dagstidning till e-tidningsprenumeranter.

Inspirationen kommer från Jylland. Det här är ett bra case för NTM, Gota Media eller NWT att följa och eventuellt kopiera. Tänk om Sverige fick en riktig rikstidning som inte var baserad i huvudstaden.

Satsningen har redan fått statligt fortlöpande mediestöd om 3,6 miljoner danska kronor (motsvarande 4,9 miljoner svenska kronor) beviljat av danska Medienævnet.

Jysk Fynske Medier lanserar nu sin dagliga nationella printbilaga Avisen Danmark, också som e-tidning som man kan prenumerera separat på. Tidningen är på 20 sidor normalt och går upp till 28 till helgen. Den ingår redan som daglig bilaga i gruppens 14 lokala dagstidningar. Peter Rasmussen är chefredaktör och har varit med sedan starten av bilagan 2016. Lanseringen av Avisen Danmark som självständig e-tidning har precis börjat. Redaktionen finns i Odense, men medarbetarna finns också i Vejle, Aarhus och Köpenhamn, men arbetar förstås just nu mest hemifrån.

Redaktionen utgörs av 25 personer. Och utöver det den producerar köper Avisen Danmark också byrå- och frilansmaterial. Innehållet kompletterar det mycket lokala innehållet i gruppens dagstidningar.

– Avisen Danmark är däremot en sann rikstidning, men ser på Danmark med ett helt annat perspektiv än den övriga rikspressen som har Köpenhamn som utgångspunkt, förklarar Peter Rasmussen, som kom till Jysk Fynske efter en karriär hos kvällstidningen Ekstrabladet. Han har varit med och byggt produkten från början.

– Om den danska regeringen väljer att flytta verksamhet till andra orter än Köpenhamn då kallar de stora drakarna i Köpenhamn detta för utflyttning. Vi vänder på det och skriver inflyttning. Köpenhamn har trots allt bara miljonen invånare medan Danmark har fem miljoner.

– Vi har redan 500 000 läsare varje vecka som tidningsbilaga och är därmed kanske Danmarks största tidning, berättar han. 

Avisen Danmark känns som vilken rikstidning. som helst med avdelningar som heter Nationalt, Kultur, Internationalt, Ehrverv, Opinion, Fokus, Punktum (Namn & Nytt). Dock saknas all sportbevakning. Sporten finns helt och hållet i de lokala tidningarna som bär bilagan Avisen Danmark. Tidningen har inga egna utlandskorrespondenter, men skickar när det behövs egna medarbetare. Senaste till Bergamo i Italien i samband med årsdagen av Coronautbrottet.

Annonsutrymmet är begränsat till tre helsidesannonser. Avisen Danmark är därmed mycket läsvänlig eftersom det redaktionella utrymmet jobbar med hela ytor, fast egentligen så är det ju numera så i nästan all dagspress, med minskande annonsvolymer har texttarmarna försvunnit.

 – Fast vi har medvetet begränsat annonsutrymmet, men tar i gengäld rejält betalt för annonserna, förklarar Peter Rasmusson på telefon. (Helsidorna kostar upp till 40 000 danska kronor och är oftast slutsålda, reds. anm.)

Samtidigt med den nya satsningen på att sälja Avisen Danmark som separat titel för 219 danska kronor i månaden (motsvarande 300 svenska kronor) lanseras ett nyhetsbrev, som skickas ut gratis och utan annonser med de fyra viktigaste nyheterna. Nyhetsbrevet är kort och rappt och skrivet för den som inte har tid att följa det löpande nyhetsflödet. Redan några dagar efter lanseringen har nyhetsbrevet redan 4 000 abonnenter. 

Det är viktigt för Avisen Danmark att det skrivs i ett ord: Avisen Danmark (Eftersom Dagens Media följer TT-språket särskriver vi det dock, reds. anm). Det eftersom ett annat medieföretag har redan lagt beslag på Avisen.dk.

 

Vores Mediehus har siktet inställt på Sverige

Det nystartade danska medieföretaget Vores Mediehus, Forside – VORES Mediehus (vores-mediehus.dk) har på kort tid byggt upp 409 lokala mediesajter i 98 danska kommuner med egna webbdomäner och Facebook-sidor. I raketfart har vd:n Søren Martin Mørch och styrelseordföranden Kenneth Andersen sedan i februari duplicerat sajterna och gett dem lokala namn. Ambitionen är att lansera konceptet internationellt, men först antagligen till övriga Skandinavien.

Søren Martin Mørch och Kenneth Andersen har lång erfarenhet av mediebranschen. Søren Martin Mørch var under många år försäljningschef på danska tidningskoncernen Nordjydske. Kenneth Andersen var med att bygga upp danska Bilbasen och DBA.dk som vd där, sajterna som nu Ebay säljer och som kommer bli Schibstedägda senare i vår. Kenneth Andersen driver nu Heymate som har en rad digitala projekt, bland annat rubrikannonssajter. Att hämta information om nya jobb, bilar till salu och hus och lägenheter till salu från rubrikannonssajter ingår förstås i upplägget och här kommer robotjournalistik väl till pass. Både vd och styrelseordförande verkar vara mycket ”hands on” och står som författare på sajterna på vad som synes vara till en del robotstyrt.

Vores Mediehus har sitt kontor i Danmarks näst största stad, Aarhus, en stad som utvecklats till ett digitalt centrum med ett universitet vars forskningsfond jobbar direkt och konkret mot företagen. Alexandra institutet har bland annat specialiserat på AI. Se länk: Kunstig intelligens | Alexandra Instituttet och inspirerat Søren Martin Mørch.

Affärsidén bygger på mängden sajter uppbyggda på samma sätt. Nischen är lokala orter med minst 1 000 invånare och där det går att hitta fem annonsörer som är beredda att betala 12 000 danska kronor för ett helt års annonsering. Med den lokala annonsintäkten går sajten ihop och kan börja känna pengar.

Innehållsmotorerna är densamma på alla sajter. 

– I Sverige skulle vi få ännu större möjligheter att bygga innehåll eftersom de svenska öppna källorna är större än de danska, berättar Søren Martin Mørch

Alla sajterna är uppe men det är hittills 25 byar som fått full fart. Vores Mediehus har nu 10 fast anställda medarbetare och ytterligare 10 medarbetare som är timanställda.

North Media skräddarsyr direktreklam

Sverige är inte valfrihetens land när det gäller direktreklam. Sätter man upp skylten ”Nej tack till reklam” får man fortfarande gratistidningarna som betraktar sig som samhällsinformation men inget annat. Men tänk om det faktiskt finns sådant som man vill ha i den stora högen av direktreklam.

I Danmark har North Medias distributionsbolag FK Distribution fiffigt nog löst det med skylten ”Nej Tak+” där man som hushåll kan välja bland all direktreklam och beställa de tryckta produkter man vill ha på sajten Minetilbud.dk, men också hämta hem de digitala varianterna om man föredrar det.

North Medias distributionsföretag FK Distribution sköter både den fysiska och den digitala distributionen, ett tag villkorade bolaget den fysiska distributionen med att kräva ensamrätt av den digitala distributionen, men då protesterade konkurrensmyndigheterna i Danmark.

FK Distribution har nämligen i praktiken monopol numera på landsomfattande distribution i Danmark av just oadresserade trycksaker sedan Postnord i Danmark 2018 lade ned sin danska distribution av direktreklam. Postnord är dock fortsatt störst när det gäller postutdelning

Motståndet mot tryckt direktreklam har tidvis varit stark i Danmark med en opinion som rentav har haft ambitionen att förbjuda den tryckta direktreklamen av miljöskäl. 1,4 miljoner danska hushåll, det vill säga hälften av alla hushåll, får nu allt som FK Distribution delar ut, 525 000 hushåll (20 procent) utnyttjar NejTak+ och får en skräddarsydd hög med trycksaker. Resterande 30 procent av de danska hushållen avstår emellertid helt all tryckt direktreklam 

North Media införde NejTak+ redan 2014. Volymerna av tryckt oadresserad reklam har sedan dess fortsatt att minska, ibland med närmare 8 procent, men tappet har nu planat ut. Den digitala reklamtidningsplattformen ”Mine tilbud” växer däremot kraftigt. North Media vill inte berätta hur snabbt.

FK Distribution har i dag överkapacitet i sina två packningscentraler. Nyligen har man börjat sälja sampackning till Deutsche Post från anläggningen på Östra Jylland. Företaget har ”know-how”, kunskap och kapacitet för fysisk sampackning av oadresserad direktreklam. Steget över sundet är inte så långt. FK Distribution har nämligen sin andra anläggning i Köpenhamnsområdet, inte så långt från brofästet.

PS North Media driver också Bekey. Bolaget säljer en dosa som kopplas till portlåset och gör att godkända brukare enkelt via smarta telefoner kan ta sig in i låsta portgångar och privata hem. Produkten utvecklades eftersom Danska Posten inte ville dela med sig av sina nycklar och koder. I dag är den här digitala lösningen installerad i 50 procent av flerfamiljshusen i Köpenhamn. Här är det också dags också för internationalisering. Kanske Stockholm, Göteborg och Malmö nästa? Men till skillnad från när det gäller FK Distribution har Bekey ännu inte fattat beslut om internationalisering.

 – Först ska man öka täckningen i Storköpenhamn och i andra större städer i Danmark, kommenterar Kåre Wigh som är Group Executive Director & CFO för North Media.

När det gäller den övriga internationaliseringen säger Kåre Wigh att Sverige är en intressant marknad för deras verksamheteter.

– Vi är redan aktiva genom Bostadsportal.se som är en syster till BoligPortal.dk

Fakta om bolagen

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier är Danmarks största lokal och helt regionala mediekoncern med 15 dagliga tidningar, 63 veckotidningar och 4 radiostationer samt en massa digitala sajter. Koncernen kallar sig också Danmarks näst största privatägda medieföretag.

 

Koncernen kanske lever lite i skuggan här i Sverige av JP/Politikens Hus som ju nu också är delägare i HD-Sydsvenskan. 

 

Jysk Fynske ägs av de gamla lokaltidningsföretagens ägare med Den Fynske Bladfond som största ägare, men det också finns privata aktieägare och andelsägare i de gamla tidningsföretagen som har kvar sitt ägande.

 

Trots det ganska splittrade ägarskapet är Jysk Fynske resultatet av en snabb strukturomvandling. Sista stora affären gjorde Jysk Fynske så sent som för ett år sedan när man köpte North Medias gratistidningar i Storöpenhamn och också räddade fortsatt utgivning av Helsingør Dagblad.

 

Den första stora sammanslagningen skedde 2014 med Syddanske Medier, Jyske Medier och Fynske Medier. 2016 gick Midtjyske Medier in i koncernen.

 

Jysk Fynske, som har hunnit med åtminstone åtta olika besparingsomgångar när facket räknar, visar ändå prov på uppfinningsrikedom och har haft förmåga att göra en del spännande rekryteringar. Mediebranschen är ju en kreativ bransch, men där sparnissar och fackliga bromsklossar ofta har lagt band på uppfinningsförmågan.

 

2020 var ett tufft år för Jysk Fynske och vd:n Jesper Rosener har i en intervju sagt att Coronaviruset kostat koncernen hela 150 miljoner danska kronor. Men i samma intervju säger Jesper Rosener att koncernen inte planerar för fler sparrundor under 2021.

 

I mars i år annonserade Jysk Fynske att man investerar 30 miljoner danska kronor i nya digitala nyhetsmedier i orter som saknar journalistisk bevakning och då fick man applåder också från facket. Men även om man kan utgå ifrån att den här satsningen också kommer att bygga på en del robot journalistik, då koncernen utvecklat en egen textrobot, ger det nya jobb.

 

– Jag vill inte överlåta demokratin till Facebook och andra sociala medier, har Jysk Fynskes vd Jesper Rosener tidigare sagt.

 

Filosofin är lite som Gota Medias: ”Jysk Fynske Medier udgiver ikke medier for at tjene penge, men tjener penge for at udgive medier lokalt.” Det har förstås inte varit lätt under coronautbrottet och koncernen har aviserat stora besparingar.

 

Jysk Fynske har nyligen hoppat på videotåget och har nu byggt en JFM Video Hub i Horsens. Man är också i gång med flera ljudsatsningar. Man äger lokala reklamradiostationer. Jysk Fynske är också huvudägare i en rikstäckande talradiostation R4DIO. Den satsningen får man dock statliga pengar till. Public radio som drivs av privatföretag låter spännande.

 

Jysk Fynske har också startat en podcast-redaktion som samarbetar med både radiostationen och med Avisen Danmark, den dagliga bilagan i gruppens dagstidningar som nu också går att köpa separat.

 

Koncernen har också lanserat söndagsutgåvor för många av dess tidningar.

 

I november 2016 drog man i gång Avisen Danmark som sedan dess varit en daglig sektion i gruppens tidningar. Nu kan man dessutom prenumerera på den separat och få ett dagligt digitalt nyhetsbrev.

 

 

Fakta om Vores mediehus

Bolaget startades i februari i fjol, men har redan lämnat sin årsredovisning. Det lilla aktiekapitalet hann förbrukas redan per den 31 december, men nytt kapital är på väg in, menar Søren Martin Mørch som också är delägare. Bolaget säger sig också ha säkrat lånefinansiering och att resultatutvecklingen är som förväntat. Förlusten 2020 begränsades till 814 000 danska kronor.

 

Bakom bolaget står Heymate – Digital Media house and Incubator. Som har positiva resultat och tjänade 4, 4 miljoner danska kronor förra året

 

Fakta om North Media

Bolaget är noterat på First North i Danmark. I samband med att storägaren drygt 80-årige Richard Bunck trappade ned sin aktiva roll i bolaget har det aktiverat sig gentemot investerare och börs. Bunck startade FK Distribution redan 1965 och Søndagsavisen 1978. När Meccom avvecklade sitt ägande i Danmark köpte North Media flera lokaltidningar. Men nu är allt tidningsägandr avvecklat. I fjol såldes nämligen resterna av den gamla tidningsverksamheten. Jysk Fynske Medier stod som köpare och har därmed utgivning i Köpenhamnsområdet och är också ägare till klassiska Helsingør Dagblad.

 

Nu drivs North Media med två verksamhetsgrenar:

 

Last mile, där distributionsföretaget FK Distribution ingår, och Digital Services, som inkluderar sajter som Boligportalen.dk som också har stor verksamhet i Sverige för förmedling av hyreslägenheter och Ofir.dk som är kopplat till en platsannonsmotor.

 

North Media omsatte 1 045 miljoner danska kronor 2020 och gjorde en EBIT vinst på 240 miljoner.

 

Kursen för North Media har rusat 180 procent det senaste året. Bolaget har lovat att investera en del av sin stora kassa i nya digitala företag. 200 miljoner danska kronor är avsatta för detta.

 

Lars Herlin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.