torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Klåfingrighet gemensam nämnare bland politikerna – här är partiernas mediepolitik

Publicerad: 24 juni 2021, 08:00

De politiska partierna är på offensiv i mediepolitiken. Mediebranschen själv tycks ägna sig åt motsatsen när dess framtid står på spel, skriver Jan Scherman och Leif Holmkvist.

Extraval eller talmansrunda? Ulf Kristersson eller nygammal Löfven? Frågetecknen hopar sig. Men på en punkt är partierna ense, de vill lägga sig i mediernas oberoende. Samtidigt hycklas det om ”armlängds avstånd”. Det är en av slutsatserna i Dagens Medias granskning av mediepolitiken. Medierna själva har i stort sett struntat i att granska mediepolitiken.

Ämnen i artikeln:

Tema: Politik, demokrati och affärerSverigedemokraternaModeraternaKristdemokraternaLiberalernaCenterpartietMiljöpartietSocialdemokraternaVänsterpartiet

JS

Jan Scherman

LH

Leif Holmkvist


Partiernas mediepolitiska program och motioner utgör en diger katalog med krav på politiska ingrepp i mediernas frihet och oberoende. Här följer ett axplock:

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 897 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev