Analys
Klåfingrighet gemensam nämnare bland politikerna – här är partiernas mediepolitik
Publicerad: 24 juni 2021, 08:00
De politiska partierna är på offensiv i mediepolitiken. Mediebranschen själv tycks ägna sig åt motsatsen när dess framtid står på spel, skriver Jan Scherman och Leif Holmkvist.
Extraval eller talmansrunda? Ulf Kristersson eller nygammal Löfven? Frågetecknen hopar sig. Men på en punkt är partierna ense, de vill lägga sig i mediernas oberoende. Samtidigt hycklas det om ”armlängds avstånd”. Det är en av slutsatserna i Dagens Medias granskning av mediepolitiken. Medierna själva har i stort sett struntat i att granska mediepolitiken.
Ämnen i artikeln:
Tema: Politik, demokrati och affärerSverigedemokraternaModeraternaKristdemokraternaLiberalernaCenterpartietMiljöpartietSocialdemokraternaVänsterpartietJS
Jan Scherman
LH
Leif Holmkvist
Partiernas mediepolitiska program och motioner utgör en diger katalog med krav på politiska ingrepp i mediernas frihet och oberoende. Här följer ett axplock:
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.