Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Jonas Birmé: ”FAST på framfart – detta innebär det för tv-industrin och annonsörer”

Publicerad: 29 oktober 2021, 11:06

För tittarna är det ingen skillnad på linjär-tv och FAST men för annonsörerna är skillnaden stor.

Foto: Getty Image

Streamingformatet FAST öppnar ytterligare en dörr för att låta annonsörer skapa riktad reklam i en linjär-tv-liknande miljö. Streamingexperten Jonas Birmé reder ut: ✓Formatets framväxt ✓Vad tekniken innebär ✓Hur reklamaffären fungerar.


Ämnen i artikeln:

StreamingRakuten TV

Vår bransch älskar nya förkortningar och när vi precis vant oss vid OTT, SVOD, TVOD och  AVOD så dyker en ny upp. Den här gången är det förkortningen FAST (Linear free ad supported streaming tv) och kan förklaras som streamingtjänsternas svar på reklamfinansierad linjär-tv. 

Begreppet FAST myntades i USA för några år sedan och tjänsten Pluto TV är kanske den mest kända i detta sammanhang. Frågan man kan ställa sig är vad är då egentligen det nya med den här typen av reklamfinansierad linjär-tv? För slutkonsumenten inte alls något nytt. Du tittar på en tv-kanal där programmen avbryts med reklamavbrott. Skillnaden ligger i tekniken och delar kring affärsmodellen. 

Om vi börjar vid tekniken så ligger en stor skillnad i möjligheterna till hur reklamavbrotten fylls. I den traditionella linjära tv-reklamaffären så är innehållet i varje reklamavbrott planerat i förväg och alla som tittar på kanalen vid en viss tidpunkt får se samma reklamfilmer. I en FAST tv-kanal så bestäms innehållet i reklamavbrottet millisekunder innan reklamavbrottet sker och det ges möjlighet att exponera olika reklamfilmer för olika grupper av tittare. Vilka reklamfilmer som visas beslutas av en programvara som tar en rad olika faktorer såsom kampanjmål, CPM och tittarens demografi i beaktning. 

I grunden bygger detta på samma teknologi som används i AVOD-tjänster men har utökats till att även kunna användas i ett linjärt tv-sammanhang. 

En annan teknikrelaterad del är att det har blivit möjligt att på ett väldigt kostnadseffektivt sätt skapa linjära tv-kanaler från ett AVOD-bibliotek utan några ytterligare kostnader för videokodning. En teknologi med vissa begränsningar som inte ersätter en ”vanlig” tv-kanal men däremot är väldigt skalbar och gör det möjligt att skapa hundratals kanaler till en bråkdel av kostnaden för en vanlig tv-kanal. Då driftskostnaden för en sådan här tv-kanal är så låg och med en modell där annonsörer bara betalar om reklamfilmen visats så kan även nischade kanaler med relativt få tittare bidra till en lönsam volymaffär med många kanaler. 

Pluto TV har enligt de själva över 250 tv-kanaler som är gratis att titta på och har runt 28 miljoner användare i månaden. Ett annat exempel är Xumo med 24 miljoner användare i månaden. Amazon Channels, Youtube TV och Roku TV är några andra exempel på FAST-tjänster. Innehållet i kanalutbudet är generellt inte olikt vad vi hittar på AVOD-tjänster, allt från drama, crime och reality till sport och musik. Det är inte heller ovanligt med en revenue  share-modell där annonsintäkten delas mellan innehållsägaren och FAST-distributören. Det kan förklaras av att det i begynnelsen inte fanns några intäktsgarantier och att då från innehållsägarens håll kräva licenskostnader hade inte fungerat. 

I en tid där antalet SVOD-tjänster exploderat så tillhandahåller FAST-baserade erbjudanden en väldigt låg tröskel för användaren och med samarbetspartners i form av tv-tillverkare ges tittaren möjlighet till fria tv-kanaler direkt i tv:n utan att ens behöva teckna ett abonnemang. tv-tillverkarna agerar i detta fall tv-operatör och vi ser både LG och Samsung etablera sina positioner här.

Sedan några veckor tillbaka hittar vi FAST-kanaler i Samsung tv-apparater (Samsung TV Plus) här i Sverige där vi bland annat hittar Rakuten TV bland kanalerna. I juni lanserades gTV av  Ubisoft, en FAST tv-kanal med gaming som tema och innehåller pratshower, dokumentärer och e-sport. Detta på Samsung TV Plus i Frankrike, Tyskland, Schweiz och Österrike. Innehåll som redan finns på Youtube, Facebook, Instagram, Twitch och Twitter men där Ubisoft gör bedömningen att det även behöver finnas i denna form. För Ubisoft är räckvidd det viktiga och de ser en risk att missa en plattform där deras användare finns och den här tekniken gör det möjligt att göra det utan stor finansiell risk. 

En fråga som är på tapeten och kan möjligtvis bromsa utvecklingen av FAST-kanaler är kring rättighetsfrågan. Vad för typ av rättighet går innehåll på FAST-kanaler under. Är det en linjär utsändning som faller in under tv-rättigheter eller kan det anses vara en VOD-rättighet då distributionstekniken som används är internet- och streamingteknikbaserad. 

Om vi kommer få se kanaler från TV4, Nent och Discovery i denna form vill jag inte i dagsläget spekulera i. Några av dessa programbolags befintliga kanaler använder redan delar av ”FAST-teknologin” där den linjära tv-reklamen byts ut med onlinereklam när tittaren tittar via deras, eller tv-operatörens, streamingtjänst. Att affärsmodellen kring dessa kanaler skulle ändras finner jag osannolikt. Däremot kanske vi kan få se nya kanaler med mer nischat innehåll eller nyheter och då kanske det är rena FAST tv-kanaler vi kommer få se. I vilka  FAST-tjänster vi då finner dessa kanaler återstår dock att se. 

LÄS ÄVEN: Så blir tv-operatörernas roll på framtidens streamingmarknad 

Begrepp:

SVOD: Prenumerationsbaserad streamingtjänst för on-demand tittande, exempelvis Netflix, C More, HBO Max,

AVOD: Streamingtjänst för on-demand tittande baserad på onlinereklam som intäktsmodell, exempelvis: TV4 Play och Viafree

FAST tv-kanal: En linjär tv-kanal med online-reklam som distribueras över internet - FAST-tjänst: En streamingtjänst med FAST TV-kanaler. Kan även innehålla AVOD (dvs  on-demand). Exempelvis Pluto TV, Samsung TV Plus

CPM: Kostnad per tusen visningar. Priset en annonsör betalar för annonsvisningar.

Jonas Birmé
Streaminspecialist och partner på Eyevinn technology

Ämnen i artikeln:

StreamingRakuten TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev