Analys
Anders Malmsten: ”Tidskrifterna kanske aldrig blir digitala”
Publicerad: 17 maj 2022, 09:45
”De stora kommersiella förlagen är på god väg att skapa en digital intäkt – men bara på annonsmarknaden”, skriver Anders Malmsten.
Foto: Janne Næss
Den senaste tiden har jag hört vitt skilda bud om hur det går för tidskrifterna i Sverige. ”Lösnummerförsäljningen går så dåligt att flera förlag helt enkelt tänker sluta med detta”, säger den ena. ”Flera av våra titlar har ökat i både omsättning och resultat”, säger den andra. Vem av dessa personer har rätt? Troligen båda.
Tidskrifterna har varit i fritt fall under många år. Papperstidningarna har minskat i rasande takt och den digitala utvecklingen har aldrig tagit fart.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.