Analys
Anders Malmsten: ”Nyhetstidningen som koncept är död”
Publicerad: 5 december 2022, 12:22
”Den svenska prisstrategin kan bli fatal i ett läge då det blir allt för dyrt att fortsätta trycka och bära hem en papperstidning till alla prenumeranter varje dag – inte minst samtidigt som annonskonjunkturen viker”, skriver Anders Malmsten.
Jag måste erkänna att jag studsar till när Amedia-chefen Anders Opdahl under vårt samtal lugnt konstaterar att tiden nu är förbi för dagstidningen som nyhetsbärare. Men Norge ligger som vanligt före i utvecklingen, hur många år före får vi se när den sista dagliga papperstidningen i Sverige försvinner.
Ett drygt dussin svenska dagstidningar har redan dragit ner eller planerar att dra ner på antalet utgåvor av papperstidningen inom kort. För drygt en vecka sedan berättade Bonnier News Local (där Amedia är delägare) att ytterligare fem av gruppens tidningar endast kommer att trycka tre utgåvor i veckan med start under våren 2023.
Just nu - tidsbegränsat erbjudande
49 kr för 3 månader
Allt det här ingår:
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 896 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.