måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Anders Malmsten: ”Nyhetstidningen som koncept är död”

Publicerad: 5 december 2022, 12:22

”Den svenska prisstrategin kan bli fatal i ett läge då det blir allt för dyrt att fortsätta trycka och bära hem en papperstidning till alla prenumeranter varje dag – inte minst samtidigt som annonskonjunkturen viker”, skriver Anders Malmsten.

Jag måste erkänna att jag studsar till när Amedia-chefen Anders Opdahl under vårt samtal lugnt konstaterar att tiden nu är förbi för dagstidningen som nyhetsbärare. Men Norge ligger som vanligt före i utvecklingen, hur många år före får vi se när den sista dagliga papperstidningen i Sverige försvinner.

Ämnen i artikeln:

AmediaBonnierSchibstedToppnyheter eftermiddag

Anders Malmsten

anders@malmstenmedia.se


Ett drygt dussin svenska dagstidningar har redan dragit ner eller planerar att dra ner på antalet utgåvor av papperstidningen inom kort. För drygt en vecka sedan berättade Bonnier News Local (där Amedia är delägare) att ytterligare fem av gruppens tidningar endast kommer att trycka tre utgåvor i veckan med start under våren 2023.

Just nu - tidsbegränsat erbjudande

49 kr för 3 månader

Allt det här ingår:

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 896 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev