Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Anders Malmsten: ”När köper Readly upp ett tidskriftsförlag?”

Publicerad: 6 juli 2021, 10:56

Dagens Medias kolumnist Anders Malmsten skriver i en analys att många klassiska konsumenttidskrifter inte har resurser för att bygga en långsiktigt hållbar digital affärsmodell. Men det skulle Readly klara av.

Börsen fortsätter att gå som tåget, inte minst tack vare tech-aktierna. Men ett undantag är den digitala tidskriftstjänsten Readly, vars börsvärde mer än halverats sedan toppkursen i januari i år. Det börjar bli dags för Readly att ta ett större grepp om tidskrifternas digitalisering genom att köpa ett hyggligt stort förlag, skriver Dagens Medias kolumnist Anders Malmsten.


Ämnen i artikeln:

ReadlyAller MediaAppleEgmontStorytel

När en del av mediebranschen digitaliseras tar det ofta förvånansvärt lång tid innan en tydlig affärsmodell och en tydlig vinnare visar sig. För småannonserna i dagstidningarna tog det mer än 20 år från de första försöken på 80-talet till det att Schibsted köpte upp Blocket och gjorde slut på konkurrenterna. För digitala böcker gick det också decennier från olika försök med läsplattor till det att det visade sig att den strömmade ljudboken var lösningen. 

Även dagstidningarna vände och vred på modellerna i ett par decennier innan det blev tydligt att det visst gick att sälja digitala prenumerationer, inte minst när man också förändrade innehållet.

När det gäller tidskrifter har det fortfarande inte uppenbarat sig en lösning på utmaningen att skapa en långsiktigt lönsam digital affärsmodell. 

Det finns dellösningar som fungerar. Inom B2B-området, som Dagens Media är ett exempel på, fungerar det hyggligt att sälja innehållet till ett ganska högt pris och samtidigt erbjuda läsarna konferenser, utbildningar och andra kvalitativa tjänster där både deltagare och sponsorer bidrar till intäkterna.

”Frågan är också vem som ska lägga resurser på att lösa problemen”

Vissa konsumenttidskrifter som liknar dagstidningar till innehållet kan troligen använda den branschens erfarenheter och bygga affären på prenumerationsintäkter. The Economist är ett strålande internationellt exempel med sina dryga 1,1 miljoner prenumeranter. De jobbar väldigt strukturerat med att skruva på alla delar, från innehållet till erbjudanden och teknik.

I Sverige kanske Fokus kan göra en liknande resa och möjligen även Ivar Arpi och Katrine Marçal med sina nyhetsbrev, om än i mini-format.

Men för vanliga konsumenttidskrifter, som exempelvis Amelia, Elle och Hemmets Journal, är det fortfarande många frågetecken som återstår. Frågan är också vem som ska lägga resurser på att lösa problemen. Många tidskrifter som jag talar med förstår att de måste göra något men sitter fast i det dagliga och har inte resurser att lägga på att utveckla verksamheten på liknade sätt som The Economist.

Den som har resurser, eller åtminstone kan skaffa sig, är däremot Readly. Problemet idag, för både Readly och Apple (som äger Readlys stora internationella konkurrent, Apple News Plus) är att de bara kan arbeta med försäljningen och paketeringen, de har inget inflytande över produkten. Och jag är övertygad om att en framgångsrik digitalisering av tidskrifterna kräver förändringar inom alla områden.

De ständiga rykten som går om att Apple vill köpa upp världens mest prestigefyllda magasinsförlag, Condé Nast (utgivare av Vouge, Vanity Fair, The New Yorker och många andra titlar), talar för att techjätten inser att de måste kunna förändra även tidskrifternas innehåll för att få sin digitala tjänst att flyga. 

De siffror som brittiska Press Gazette avslöjade för ett par veckor sedan visar att den största tidskriften på Apple News Plus, USA:s skvallertidning nummer ett, People, bara har en upplaga på 66 370 per nummer. Det är nästan ingenting med tanke på att People har över 46 miljoner unika besökare på sin sajt varje månad bara via mobilen, totalt har tidskriften en räckvidd på över 95 miljoner.

Så vad ska Readly göra då? Att köpa upp Egmonts eller Allers tidskrifter skulle nog fungera, det skulle kunna ge samma fördelar som Storytel fick när man köpte bokförlaget Norstedts, alltså att man har kan styra alla delar av affären. Men ännu hellre borde Readly köpa ett hyggligt stort tidskriftsförlag på sin största marknad, Tyskland. 

Readlys nuvarande börsvärde på under 1,5 miljarder kronor gör dock att den typen av förvärv kräver att Readlys nuvarande ägare verkligen tror på att det finns en framtid för digitala magasin.

Kanske kan de uppmuntras av att titta på amerikanske tidskriftsjätten Merediths börskurs. Förlaget är väldigt okänt i Sverige trots att det i dag är ett av världens största tidskriftsförlag efter att år 2018 ha köpt upp Time Inc, en gång världens största tidskriftsförlag och ägare till bland annat People. Efter det förvärvet har Meredith successivt sålt alla tidningar som inte har en bred kvinnlig målgrupp. Och i början av maj sålde man sin stora tv-verksamhet för att helt fokusera på magasinaffären.

Vad tycker då börsen om ett bolag som gör sig av med sitt tv-innehav och satsar på tidskrifter? Det verkar gå hem rätt bra. De senaste tolv månaderna har USA-börsen i allmänhet gått upp 38 procent, Apples börskurs har ökat 47 procent medan Googles (Alphabet) har ökat med 68 procent. Meredith slår dock alla dessa med en ökning på otroliga 185 procent.

Nu är Meredith och Readly så olika som tidskriftsverksamheter kan bli, så jag ska inte dra parallellen alltför långt. Men jag tror ändå att det visar att det går att skapa lönsamhet för tidskrifter även i en digital tid. Men det kräver att man är beredd att ompröva alla gamla sanningar och vågar ifrågasätta alla delar av verksamheten, från innehåll och priser till affärsmodeller och teknik.

Anders Malmsten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.