Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Anders Malmsten: Det säger affärerna om förlagens strategier

Publicerad: 22 juni 2021, 10:13

Vad är det vi ser? undrar Anders Malmsten. Är det återkomsten för seriös journalistik efter åratal av ”du anar inte vad som hände sedan-artiklar”? Eller har bolagen så mycket pengar i kassan att de bara måste köpa något?

Varför vill New York Times betala uppåt fem miljarder kronor för en sportsajt som inte säljer annonser? Hur tänker tyska Axel Springer när de verkar vilja köpa både mediesajten Axios för nära 4 miljarder kronor och den brittiska tidskriften The Week för 3,5 miljarder? Svaren säger en hel del om hur mediebranschen förändras just nu, skriver Anders Malmsten.


Ämnen i artikeln:

New York

I min förra krönika här på Dagens Media analyserade jag vad det är som gör investerarna intresserade av medieföretag idag. Men genom att flytta fokus från börsens nivå till

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

New York

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.