Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Agnes Stenbom: Vi måste ha fler autentiska samtal om framtiden för syntetiskt språk

Publicerad: 7 september 2021, 09:07

Den snabba utvecklingen inom syntetiskt språk ställer nya krav på mediehusen, skriver Agnes Stenbom, responsible data & AI specialist på Schibsted.

Det går fort på området för syntetiska medieuttryck. Men när människors röst översätts till syntetiskt ljud väcks såväl redaktionella och kommersiella frågor som etiska. Och om etablerade medieaktörer inte själva tar ledningen här kommer utvecklingen i stället att drivas av andra, skriver Agnes Stenbom, responsible data & AI specialist på Schibsted.


Ämnen i artikeln:

SchibstedRöstassistentAI

Framsteg inom Natural Language Processing (NLP) och Natural Language Generation (NLG) möjliggör just nu snabb utveckling inom syntetiska medieuttryck. Syntetiska – också kallade artificiella – medieuttryck omtalas ofta i negativa

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

SchibstedRöstassistentAI

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News