Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mediebranschen har god vana av att ifrågasätta och inspirera till självrannsakan och förändring. Låt oss dra fördel av detta i AI-arbete, skriver Dagens Medias kolumnist Agnes Stenbom.

Foto: Pixabay + Tom Fägrell (illustration).

Agnes Stenbom: Befogad kritik på AI-området måste leda till handling

När allt fler medieföretag engagerar sig i forskning och initiativ för ansvarsfull AI krävs reflektion över arbetets praktiska påverkan. Men hur öppna för kritiska fynd är vi egentligen? undrar Agnes Stenbom.

Publicerad: 19 april 2021, 11:30

I veckan publicerade MIT Tech Review ett satiriskt lexikon om hur techjättarna talar om sin AI-utveckling. Under R hittas ”responsible AI”, förklarad som ”a moniker for any work at

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

AISchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.