Analys
Hushållen drar i första hand in på annat än mediebudgeten när de ska spara. Men andra saker kan påverka hur pengarna spenderas när ekonomin blir försämrad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson, och konstaterar att vissa affärsmodeller kan gynnas.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Analys
Helle Klein ger uttryck för en av de farligaste åsikterna som finns för den som gillar public service, skriver Anders Malmsten i en kolumn där han också varnar för att risken är att det uppfattas som att en liten medieelit inte vill att folket utanför Stockholm ska få ha åsikter om vad som ska sändas i radio och tv.
Analys
Under 2023 når mediehusens intresse för Facebook och Twitter rekordlåga nivåer, publicisterna börjar se poddar och nyhetsbrev som intäktskällor och Netflix slås samman med Disney eller Paramount. Det tror Nicklas Hermansson.
Analys
Viva Medias SEO-expert Alexandra Jung ger åtta olika tips på hur Google-sökningar kan förbättra din sajts SEO. Det handlar om allt från indexeringsproblem till bortglömda subdomäner och filtyper.
Analys
Jag måste erkänna att jag studsar till när Amedia-chefen Anders Opdahl under vårt samtal lugnt konstaterar att tiden nu är förbi för dagstidningen som nyhetsbärare. Men Norge ligger som vanligt före i utvecklingen, hur många år före får vi se när den sista dagliga papperstidningen i Sverige försvinner.
Analys
En efter en lämnar annonsörerna Twitter. Men vad händer med journalisternas favoritplattform om Elon Musk rattar Twitter i graven? Nicklas Hermansson spanar kring vad som skulle gå förlorat.
Analys
Schibsted lanserar de två marknadsplatserna Qasa och Honk i övriga nordiska länder och kanske även internationellt. Samtidigt drar en ny organisationsmodell för marknadsplatserna i gång vid årsskiftet. Lars Herlin skriver om förändringarna och redogör för utmaningarna i en snabbanalys.
Analys
Många konsumenter verkar tycka att podcasts ska vara gratis. Men om podcastmarknaden ska utvecklas långsiktigt lär tillväxt behövas inom både annons- och betalsegmenten. Branschen behöver därför fundera över erbjudanden och paketering, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Analys
Branschen hade mått bra av att tänka till kring både det inre och externa mottagarperspektivet när det kommer till sponsring och partnerskap. Det skriver Joel Pallvik, på Pack Train, och exemplifierar med en aktuell kampanj från Hammarby Fotboll och Köket & Gården.
Analys
CNN Plus gick upp som en sol och ned som en pannkaka. Betyder detta att framtiden för betalda, streamade nyheter är mörk? Inte nödvändigtvis, skriver Martin Schori, och lyfter fram att jänkarna kan ha något att lära av oss här.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Analys
Personalisering har närmast beskrivits som ett demokratihot i mediebranschen. Men är det verkligen så ondskefullt? Den frågan ställer sig Dagens Medias kolumnist Martin Schori, när den haussade amerikanska nyhetssajten Semafor nu går live.
Analys
Casten Almqvist har fyllt 60, cashat in och släpps ut ur sin ”gyllene bur”. Teliachefen Allison Kirkby slipper en besvärlig vd och C More läggs tillbaka i TV4 för att den diskrete Mathias Berg ska kunna sälja bolagen innan en ny regering ger order om det.
Analys
Diskussionen om vår digitala samtid och framtid måste inkludera flera generationers perspektiv, skriver Schibsteds AI-expert Agnes Stenbom och framhåller vikten av att tänka på avståndet mellan de som fötts in i ett analogt vs digital informationslandskap.
Analys
Det är ingen vild gissning att en Spotify-entré på svensk ljudboksmarknad skulle sätta ytterligare press på branschen. En möjlig konsekvens är också att det skulle leda till mer konsolidering – och mognad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.