Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklambyråer

Kraftig minskning för JCDecaux – men Magnus Heljeberg tror på återhämtning

Publicerad: 12 juli 2021, 10:00

Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

Foto: Janne Næss

Minskad efterfrågan på utomhusreklam gjorde att JCDecaux siffror dalade under 2020.


Ämnen i artikeln:

JCDecauxCoronaviruset

Utomhys som medieslag är en av de kategorier som drabbats absolut hårdast av pandemin. När färre rört sig på städernas gator och torg har annonsörerna dragit i handbromsen. 

Totalt minskade investeringarna i utomhus, enligt Mediebyråbarometern, med 30 procent till 1082 miljoner kronor. Det innebär ett tapp på omkring 465 miljoner kronor. 

Föga förvånande redovisade utomhusbolaget JCDecaux ett svagare resultat 2020 än året innan. 

Bolaget har sin svenska verksamhet uppdelad i två olika bolag: JCDecaux Sverige AB och säljbolaget JCDecaux Sverige försäljningsaktiebolag.

Nettoomsättningen för JCDecaux Sverige AB gick från cirka 387 miljoner kronor 2019 , till 313 miljoner kronor 2020. Rörelseresultatet (EBIT) rasade från omkring 58 miljoner kronor till 26 miljoner kronor. 

Säljbolagets omsättning minskade avsevärt. Från 219 miljoner kronor 2019 till 171 miljoner kronor under pandemiåret 2020. Rörelseresultatet (EBIT) minskade i sin tur till 51 miljoner kronor, jämfört med 60 miljoner kronor året innan. 

Sammantaget redovisade de två bolagen en nettoomsättning på 483 miljoner kronor (607 miljoner kronor) och ett rörelseresultat (EBIT) på 77 miljoner kronor (118 miljoner kronor. 

Bakgrunden till det försämrade siffrorna är en minskad efterfrågan till följd av pandemin, står det att läsa i årsredovisningen. 

– 2020 var ett tufft år, det har varit ett tufft år för alla. Det är bara att konstatera att det var ett dåligt år men däremot ser vi en ganska stark förbättring här från och med andra kvartalet 2021, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, till Dagens Media. 

Tror du på återhämtning för 2021?

– Det ser så ut, hade du frågat mig för två månader sedan hade jag varit lite mer tveksam. Men nu börjar det bli ganska bra aktivitet på marknaden faktiskt, så det ser positivt ut.

JCDecaux i siffror 2020 vs 2019

JCDecaux Sverige AB (tkr):

Nettoomsättning: 312 913 (387 477)
Rörelseresultat (EBIT): 26 270 (57 921)

 

JCDecaux Sverige försäljningsaktiebolag: 

Nettoomsättning: 170 529 (219 258)
Rörelseresultat (EBIT): 51 118 (60 187)

 

Sammanslaget: 

Nettoomsättning: 483 442 (606 735)
Rörelseresultat (EBIT):
77 388 (118 108)

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

JCDecauxCoronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.