Få hela storyn
Starta din prenumeration
Radio/podd
Radio som mediekanal har ökat med 5,5 procent under det första halvåret 2021. Svenska Spel och McDonald's, som är två av Sveriges storinvesterare i ljudmediet, berättar om hur de jobbar med radio och vilka styrkor samt svagheter de ser med mediekanalen.
Medieval
Telia, Telenor och Doktor.se tillhör de företag som känner ett ökat tryck i och med coronakrisen. ”Eftersom beteendeförändringen sker automatiskt kan vi få samma effekter som vi ute efter till lägre investeringar”, säger Leo Heijbel, marknadschef på Doktor.se.
Digitalt
DEL 3. På vissa marknader har Synsam pausat kommunikationen helt – men i Sverige är det ”business as usual”. ATG lägger merparten av budgeten på huvudaffären hästspel – och Coop beskriver en verksamhet som går för högtryck: ”Efterfrågan på vår onlinehandel har skjutit i höjden”, säger Marie Wedin.
Medieval
Både svenskarnas medievanor och köpbeteende påverkas av coronapandemin. En undersökning från Unilever och Flarie visar att nyhetskonsumtionen går kraftigt uppåt, men att vi inte shoppar så mycket online som många kanske förväntat sig.
Rörligt
Mediebyråbarometern för februari avslöjade en enorm dipp för tv-köp. Samtidigt kom corona – som tvingat marknadsförare att dra i handbromsen. De största tv-husen beskriver hur situationen ser ut hos dem.
Radio/podd
Mix Megapol inleder nytt samarbete med Ski Team Sweden Alpine som löper över tre år. ”Ger oss helt nya möjligheter att kommunicera med en bred målgrupp”, säger Kalle Ollson Bexell, marknads- och kommunikationschef på Ski Team Sweden Alpine.
Medieval
85 procent av de tillfrågade i en färsk rapport av Digiday och Bannerflow har flyttat delar av av den digitala marknadsföringen inhouse det senaste året. ”Inhouse är inte längre bara en trend utan det är i dag ett vedertaget sätt att arbeta”, säger Bannerflows vd Nicholas Högberg.
Medieval
Del 2 av 6. Snart går vi in i ett nytt decennium. Nya tider innebär nya utmaningar för annonsörerna. Hur ser strategierna ut framåt? Och hur påverkas marknadsföringsbudgeten? Cheferna på LeoVegas, KW Bruun, Jysk, Coca-Cola och Hallon berättar hur de tänker för Dagens Media.
Medieval
Efter flera år av vilda västern i medierna har spelbolagen gått in i en ny fas. För Dagens Media berättar cheferna på Betsson, Svenska Spel, Kindred, Folkspel och ATG – som tillsammans investerar 2,4 miljarder kronor brutto i medier – om hur de planerar att styra om marknadsföringen nästa år.