Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

WPP vinner Coca-Colas globala pitch

Publicerad: 9 november 2021, 06:49

Foto: Creative Commons

WPP ska hjälpa Coca-Cola att modernisera sin marknadsföringsstrategi.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaWPP

WPP har utsetts till Coca-Colas nya globala mediebyrå, rapporterar Adweek. Det innebär att WPP vann över IPG, Dentsu och Publicis Groupe som också deltog i pitchen.

Uppdraget omfattar över 200 länder och är en del av Coca-Colas satsning på att modernisera sin marknadsstrategi i syfte att driva tillväxt. 

Totalt spenderade bolaget Coca-Cola över 2,78 miljarder dollar på annonsering under 2020, vilket är en minskning från investeringar på 4,24 miljarder dollar 2019, enligt bolagets årliga rapport. Samtidigt har försäljningen minskat för dryckjätten under de senaste åren. 2015 låg försäljningen på 44,3 miljarder dollar, 2020 landade försäljningen istället på 33 miljarder dollar. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Coca-ColaWPP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.