onsdag29 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

WPP undviker pitcher där Accenture är auditör

Publicerad: 5 juli 2019, 12:16

Mediebyrågiganten WPP hävdar att Accenture skulle kunna använda informationen för att få fördelar i andra delar av sin verksamhet. Från och med år 2020 tänker WPP därför inte gå in i pitcher där Accenture är involverade, skriver Digiday.

Ämnen i artikeln:

WPPGroup M

Janne Naess

janne.naess@dagensmedia.se


En konflikt mellan giganterna Accenture och WPP ser ut att trappas upp. 

WPP vägrar att dela känslig data i pitcher där Accenture agerar auditör. Mediebyråjätten hävdar att Accenture skulle kunna använda informationen för att lägga sig prismässigt under WPP i lukrativa pitcher. Det skriver Digiday.

Från och med år 2020 kommer WPP att avböja att delta i mediepitcher där Accenture har rollen som auditör. Enligt Digiday ska WPP:s Group M redan ha hotat med att undanhålla kostnadsbilder och kvalitativ data när det gäller medieinvesteringar i globala pitcher som granskas av Accentures auditörer. 

Accenture Interactive sitter nämligen på dubbla stolar då de är verksamma både som auditörer och bedriver mediebyråverksamhet när de hjälper sina annonsörer bygga upp inhouseverksamhet.

Både WPP och Accenture har avböjt att kommentera uppgifterna som Digiday har fått ta del av via mejl. 

Accenture hävdar dock att det råder vattentäta skott mellan byråverksamheten och auditörverksamheten.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev