Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Vizeum vinner Red Bull

Publicerad: 25 September 2019, 09:50

Hanna Bergius, chief client officer på Vizeum och ansvarig för pitchen.

Foto: Press/Pixabay

Efter en större pitch står det klart att Vizeum blir Red Bulls nya mediebyrå i Sverige. ”Det är en spännande tid för energidrycker just nu”, säger Hanna Bergius, chief client officer på Vizeum.


Ämnen i artikeln:

Red BullVizeumDentsu Aegis

Energidrycksjätten Red Bull gick i våras ut i en nordisk mediebyråpitch, och nu står det klart att Dentsu Aegis-ägda Vizeum vinner uppdraget, som löper på tills vidare. 

Det nya samarbetet innebär att Vizeum tar hand om Red Bulls alla medieinvesteringar, köp och analys i Sverige. 

– Det kändes väldigt kul att gå in i just den här pitchen, det är en spännande tid för energidrycker just nu. Många aktörer kommer in på den svenska marknaden, och Red Bull har ett otroligt fint varumärkesarbete och det vill vi bygga vidare på, säger Hanna Bergius, chief client officer på Vizeum, som lett pitchen. 

Red Bull och Vizeum har tidigare samarbetat på andra marknader. 

– Red Bull har framgångsrikt arbetat tillsammans med Vizeum internationellt och vi ser nu med spänning fram emot att inleda ett samarbete även i Sverige. Vi är glada att vi har hittat en nyfiken, innovativ byrå med gedigen lokal kännedom som passar oss och vår marknad väl. Vi ser även fördelar i att arbeta med ett globalt ett globalt nätverk där Vizeum sedan tidigare känner till oss och våra behov, säger Sara Källberg, Brand Manager på Red Bull Sverige, i en kommentar.

Hanna Bergius lyfter fram Vizeums datadrivna arbete som en av anledningarna till att de vann pitchen. 

– I pitchen ville vi verkligen respektera Red Bulls framgångssaga. De är ju ett mediehus som skapar otroligt fint innehåll själva. Vi ville gifta samman Vizeums syn på media och kommunikation – att vara snabba, testa gränser, vara datadrivna – med deras arv som varumärke. Det tror vi att de uppskattade. 

Vad vill ni uppnå som mediebyrå åt Red Bull? 

– Red Bull är ett otroligt entreprenöriellt företag som alltid har vågat gå sin egna väg, vågat testa gränser. Vår stora möjlighet är att förena allt som de gör själva och få in en datadriven approach till media och säkerställa att så många som möjligt fortsätter att älska Red Bull. Det är en särskild utmaning givet hur marknaden ser ut idag. 

Samarbetet drar igång i oktober. Nu förbereder sig Vizeum för det nya uppdraget. 

– Nu har vi under ett par månaders tid haft en transition, för att sedan gå in och ta över alla medieköp och planering inför 2020. Vi har ett stort och härligt team på plats hos oss som redan har påbörjat resan med Red Bull. 

Läs mer: Vizeums nya vd brinner för ett inkluderande ledarskap 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Red BullVizeumDentsu Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev