Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Vändning – uppåt för medieköpen i november

Publicerad: 8 december 2020, 08:18

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökar med 11 procent i november.

Foto: Henrik Isaksson/IBL

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökar i november. Noteringen är den högsta i Mediebyråbarometerns historia.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

I november ökar medieinvesteringarna med hela 11 procent jämfört med november 2019. Det är den högsta novembernoteringen i Mediebyråbarometerns historia.

Ökningen beror dock till viss del på att november i år hade ytterligare en faktureringsdag jämfört med november förra året.

Totalt landar medieköpen på nästan 1,5 miljarder kronor.

Månadens vinnare är online video som uppvisar en positiv tillväxt på 45,2 procent, vilket är all time high. Även tv, radio, sociala medier, online display och utomhus ökar, medan bio, dagspress, dr, sök och fack- och populärpress minskar.

Tv gjorde sitt bästa november sedan 2015 med en ökning på 25,8 procent. Radio gjorde sitt bästa november någonsin och ökar med 19,4 procent.

– De digitala kanalerna går generellt mycket starkt. Sett till ett tolv månaders rullande medelvärde är nu köpen i både sociala medier och online video större än de samlade printköpen. Även utomhus/trafikreklam överraskade genom att öka med 8 procent - trots att trafiksiffrorna pekar nedåt på alla områden. Det om något är ett tecken på att medieinvesteringarna är tillbaka, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande.

Hittills i år har medieinvesteringarna via mediebyråerna minskat med 17,7 procent och ligger efter elva månader på nästan 11,5 miljarder kronor.

Bild 1/1  Mediebyråbarometern i november 2020. Källa: Sveriges Mediebyråer.

 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.