Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Valet gav reklamköpen skjuts i september

Publicerad: 11 oktober 2022, 07:43

”Typisk valeffekt” säger Benjamin Holmfred på Sveriges Mediebyråer om de ökade medieinvesteringarna.

Foto: Jonas Ekströmer / TT

Höstens val fick positiv effekt på medieinvesteringarna under september. En kategori som fått draghjälp av valet är tv, som legat still eller backat under året.

Ämnen i artikeln:

MediebyråerSveriges MediebyråerValet 2022NyheterMediebyråbarometern

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Den 11 september i år var det val till Sveriges riksdag för mandatperioden 2022–2026. Samtidigt hölls det allmänna val till kommun- och regionfullmäktige. Och detta gav en tydlig effekt på medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar i september, relativt samma tid i fjol. Totalt köptes medieutrymme för 1,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 4,5 procent. Under helåret 2022 har medieinvesteringarna vuxit med 7,3 procent.

Mest, med hela 44,7 procent, ökade kategorin dagspress kväll i september. Positiva siffror visar även utomhus/trafikreklam, bio, dagspress landsort, online video, dagspress storstad och fackpress. Även tv, som har haft motvind under året, visar en ökning i september.

– Det här är en typisk valeffekt där de politiska partierna har köpt utrymme i tidningar inför valet. Även utomhus/trafikreklam ökade, delvis beroende på valet men kanske framför allt för att kategorin har ökat generellt under hela året. Ökningen i september är 42,4 procent, och hittills i år har mediet ökat med hela 61,4 procent, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Kämpigast var det för kategorin populärpress, som backade med 22,1 procent. Uppförsbacke hade även DR/Annonsblad, sociala medier, sök, radio och online display. 

– Lite överraskande backade de digitala kanalerna i september med 4 procent. Sannolikt är detta bara ett hack i kurvan, detta då de digitala kanalerna tar en allt större plats i mediemixen och kommer att fortsätta växa över tid, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev