Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

UPPDATERAD: Urban Hilding till Hear

Publicerad: 16 December 2019, 13:50

Efter 13 år hos konkurrenten IUM blir Urban Hilding vd på mediebyrån Hear.

Urban Hilding intar rollen som vd på mediebyrån Hear. ”Det ska bli roligt att komma tillbaka till hantverket igen”, säger han, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

HearUrban HildingIUM

I slutet av januari tillträder Urban Hilding som vd på mediebyrån Hear. 

Det var i slutet av april som Urban Hilding lämnade rollen som vd för IUM och IPG eftersom han inte delade lednings syn på strategin framåt, vilket Dagens Media rapporterat om tidigare. 

När Urban Hilding tar över vd-uppdraget kommer byråns grundare Catharina Kinberg och nuvarande vd på bolaget i stället leda affärsutvecklingen inom byrån. 

– Det ska bli väldigt roligt att jobba för en lokal och oberoende byrå, säger Urban Hilding, till Dagens Media om den nya tjänsten.

Vad tror du kommer vara den största skillnaden mellan jobbet på nätverksbyrå och en oberoende byrå?

– Det är klart att det är en helt annan storlek, än så länge. Vi hade en otrolig tillväxt på IUM. När jag började där var vi 37, när jag slutade var vi 80 personer. Det ska bli roligt att komma tillbaka till hantverket igen, bygga och utveckla. Jag gillar att arbeta nära kunder, utveckla affärer och göra nytta. Jag tycker att det är viktigt att känna den här proaktiviteten och engagemanget i det team jag jobbar med, säger Urban Hilding och fortsätter:

– Det är inget negativt med nätverksbyråer men det är klart att det finns en annan frihet på oberoende byrå i att utveckla affären mer lokalt anpassat till svenska marknaden. 

Vad kommer vara den största utmaningen framöver för Hear?

– Förutom tillväxt och utveckla ett fanstatiskt team är det samma som för alla. Det här är en bransch där det har skett en extremt stor förändring. Rollerna har utvecklats och breddats, många duktiga specialister har kommit in och kunder har plockat hem en del köp inhouse. Men jag tror att många fortfarande söker efter samma sak: att kunna skapa mätbara effekter. Det är utmaningen för alla, att forma en tydlig strategi att förhålla sig till och utveckla den i olika kanaler. Allt blir inte bättre av fler kanaler, det blir också svårare att se hur dessa samverkar och det är vår uppgift som konsulter att skapa tydlig effekt för våra kunder. 

När Urban Hilding tillträder den 24 januari går han även in som delägare i bolaget. Hur mycket pengar Urban Hilding går in med vill han inte avslöja. 

Du slutade på IUM i april, vad har du gjort sedan dess?

– Jag har försökt att hålla mig à jour. Men annars har jag ägnat mycket tid åt barnen. Jag har tre döttrar och min mellersta dotter blev sjuk. Så det har känts som en gåva att få den här perioden tillsammans med dem. Jag har arbetat 13 år inom Bonnier som annonsdirektör på DN och sedan 13 år på IUM, jag har aldrig varit ”mellan jobb” tidigare. Så att kunna få den här närheten till, inte minst min mellersta dotter, men till alla tre har varit en gåva, säger Urban Hilding och fortsätter:

– Annars har jag målat garaget, målat huset, byggt klart en gäststuga på Gotland som jag började på för 17 år sedan, renoverat en gammal bil och utbildat mig till dykinstruktör. Så jag har försökt att ta tillvara på tiden så mycket som möjligt, men det har gått fort. Nu är jag otroligt laddad. 

Tidigare i år anslöt även Jochum Forsell till Hear när han lämnade IUM efter hela 25 år på byrån. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HearUrban HildingIUM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.