Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Uppåt för medieinvesteringarna under sommaren

Publicerad: 10 augusti 2021, 07:37

182 miljoner kronor. Så mycket ökade reklamköpen med under sommarmånaderna.

Foto: Pixabay

Medieinvesteringarna ökade med 13 procent, vilket motsvarar 182 miljoner kronor, under juni och juli i år jämfört med samma period i fjol.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarSveriges Mediebyråer

Under sommarmånaderna juni och juli ökade de medieinvesteringar som förmedlats via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 13 procent jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar 182 miljoner kronor. Totalt förmedlades under juni och juli reklamköp för närmare 1,6 miljarder kronor.

De flesta mediekategorier visar en positiv tillväxt. Bäst gick det för kategorin fackpress som ökade med 50,6 procent. Annars är det främst de digitala medierna som det går bäst för.

Ackumulerat, hittills i år, har de totala medieinvesteringarna ökat med totalt 11,6 procent.  I de digitala kanalerna ökade reklamköpen med 23 procent, framför allt drivet av online video och sociala medier.

– Sedan årsskiftet har medieinvesteringarna ökat med 746 miljoner kronor, motsvarande 11,6 procent. Återhämtningen har dock inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin. Om vi jämför perioden januari–juli 2021 med 2019 har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor. Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.

Sämst siffror redovisar kategorin direktreklam/annonsblad som under juni och juli i år hade en negativ tillväxt om 60 procent. Det är också den kategori som ackulemerat backat mest hittills i år, med totalt 34,6 procent. Förutom direktreklam/annonsblad backar kategorierna sök och radio under sommarmånaderna.

Vad gäller kategorin tv har den gått bra i sommar – inte minst på grund av sportevenemang som fotbolls-EM och OS. Totalt ökade medieköpen i tv under juni och juli med 16,2 procent.

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News