Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Uppåt för investeringarna i april – men kvällspressen backar

Publicerad: 10 maj 2022, 08:07

Foto: Mintr/Getty Images

Efter en nedgång i mars ökar medieinvesteringarna under april. ”Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

NyheterMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, ökade med 23,9 procent under april månad. Ackumulerat i år har investeringarna ökat med 13,2 procent. Det innebär att investeringarna återigen visar på tillväxten efter att ha backat månaden innan

Majoriteten av mediekategorier ökade. Utomhus/trafikreklam som har haft det särskilt tufft under coronapandemin uppvisade störst tillväxt. Totalt ökade kategorin med 53,7 procent.

Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, konstaterar att det råder högt tryck och stark tillväxt på mediemarknaden – trots oroligheter. 

– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna – noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia, säger han i en kommentar. 

Mediekategorierna som backade under april var dagspress kväll, DR/Annonsblad och bio. Dagspress kväll hade den sämsta negativa tillväxten om 23,4 procent. Ackumulerat i år har just den mediekategorin också haft det kämpigast. Totalt har dagspress kväll minskat med 21,8 procent. 

– Det var de breda massmedierna som stod för de största ökningarna under april: bara TV och utomhus/trafikreklam stod för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden. Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda, och det är svårt för ad-hoc kampanjer att få utrymme som driver bred räckvidd. Med få undantag växte också övriga medier starkt i april. Radio slog all-time-high för en april-månad med en ökning om 24,5 procent. De digitala kanalerna växte med 16 procent, print med 10 procent och medieköpen i bio är nästan tillbaka på nivåerna som gällde före pandemin, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i en kommentar. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev