Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Uppåt för Howcom under 2021

Publicerad: 26 september 2022, 11:45

Silvia Barklund, t.v, klev under 2021 in som digitalchef på Howcom. Här med Howcoms partner Therese Andersson.

Efter att intäkterna minskat under 2020 vände det återigen uppåt för Howcom under 2021 – trots pandemin. Det visar bolagets färska bokslut.

Ämnen i artikeln:

HowcomCaptivateNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Liksom de allra flesta byråer fick Howcom under pandemiåret 2020 se sina intäkter minska. Men trots att pandemin även härjade under 2021 så vänder siffrorna uppåt för mediebyrån.

Nettoomsättningen ökar med 26 procent, jämfört med 2020, till 306,3 miljoner kronor, medan byråintäkten ökar med 21 procent till 35,4 miljoner kronor för koncernen som helhet. Rörelseresultatet går samtidigt från 3,2 till 3,6 miljoner kronor. Utöver Howcom ingår även dotterbolagen Howcom Evolution, Jungle Design och HCX solutions i koncernen.

Moderbolagets, det vill säga Howcom AB:s, nettoomsättning ökar med hela 51 procent till 217 miljoner kronor. Byråintäkten hamnar på 22,2 miljoner kronor, vilket är en ökning på 38 procent. Och rörelseresultatet går från 1,5 miljoner kronor 2020 till 3,4 miljoner kronor 2021.

Howcom delar ut drygt 2 miljoner kronor till ägarna.

I slutet av 2020 köpte Howcom in sig i då nystartade mediebyrån Captivate, som grundades av Daniel Nellhard och Peter Pettersson. Howcom äger enligt bokslutet 35,7 procent av Captivate.

Captivates omsättning för 2021, som är byrån första hela verksamhetsår, ligger på 56,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN:
Howcom plockar från Apotea
De äger mediebyråerna – så fördelar sig andelarna
Howcom knyter till sig ny digitalchef 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev