Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

UM vinner Energizers globala uppdrag

Publicerad: 28 Maj 2020, 06:01

Batteritillverkaren Energizer dumpar Wavemaker för UM globalt.


Ämnen i artikeln:

IPG

Amerikanska batteritillverkaren Energizer har valt UM, del av IPG Mediabrands, som sin nya mediebyrå, rapporterar Adage

Tidigare har Wavemaker hanterat medieköpen för några globala marknader, bland annat Australien. 

Redan förra året fick UM uppdraget för den amerikanska marknaden. Valet av global byrå gjordes utan en pitch och den tidigare byrån Wavemaker var inte involverade i några diskussioner om beslutet, uppger en källa med insyn i affären till Adage. 

Det globala uppdraget omfattar både strategi, planering, medieköp och dataanalys. 

Energizer spenderade förra året 70 miljoner dollar på medieköp globalt, enligt Comvergence. Enbart det nordamerikanska uppdraget är värt omkring 55 till 60 miljoner dollar, enligt uppgift till Adage. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IPG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.