Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Tung sommar för räckviddsmedierna

Publicerad: 11 Augusti 2020, 07:22

Foto: Getty Images

Medieinvesteringarna minskade med 400 miljoner kronor under sommarmånaderna juni och juli.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Som väntat blev det en tung månad för majoriteten av alla medier, sett till investeringar förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. 

Investeringarna minskade med totalt 22,9 procent under juni och juli, jämfört med samma period föregående år. I reda pengar innebär det en minskning på drygt 400 miljoner kronor. 

Investeringarna backade för alla medieslag, med undantag för online video, sociala medier, radio och tv som ökade något under juni. Under juli månad backade dock även investeringarna i dessa medieslag. 

– Medieinvesteringarna fortsätter att backa. Nedgången under sommaren är dock något mindre än under april och maj, då nedgången låg på 35-50 procent. Även om vi inte kan tala om någon återhämtning ännu kan vi i alla fall notera att nedgången är mindre än tidigare – trots att jämförelseperioden 2019 var stark. De närmsta månaderna kommer att visa huruvida marknaden är på väg mot en återhämtning, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, i ett uttalande. 

Den mediekategori som har haft det absolut tuffast (förutom bio) är dagspress kväll som backade med hela 52 procent under sommaren. Ackumulerat är dagspress kväll det medieslag som har minskat mest hittills i år. 

Samtidigt konstaterar Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, att de breda räckviddsmedierna också har haft det kämpigt. 

– De breda räckviddsmedierna har haft det tungt under sommaren, utan vare sig fotbolls-EM eller OS som stort event och annonskälla. Utomhus/trafikreklam backade med 51 procent, print med 35 procent, tv och radio båda med 19 procent. Det betyder 275 miljoner kronor lägre intäkter för breda medier – bara under sommaren. Sedan januari har de breda mediekanalerna tappat omkring 1,3 miljarder kronor, säger han i en kommentar. 

Sedan årsskiftet har medieinvesteringarna minskat med totalt 23,9 procent, vilket motsvarar över 2 miljarder kronor. 

Bild 1/2  Källa: Sveriges Mediebyråer

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.